HFX255 Melk og kjøttproduksjon på storfe
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap
Emneansvarlig:Margrete Eknæs
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:Ved mindre enn 10 påmeldte blir kurset ikke gitt.
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:375 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i januarblokka og fortsetter inn i vårparallellen med samlet vurdering ved avslutning av emnet.
Om dette emnet
Kurset tar for seg kjøtt- og melkeproduksjon på storfe under norske forhold med fokus på faktorer som påvirker mengde og kvalitet av mjølk og kjøtt, oppstalling og mekanisering samt økonomi, bærekraft og ressursbruk.
Kurset består av følgende delemner:
a) Omfang, struktur og økonomisk betydning av mjølk- og kjøttproduksjonen på storfe i Norge
b) Mjølkesyntesen og forhold som påvirker mjølkeytelse og kjemisk sammensetning av mjølk
c) Mjølkekvalitet og kriterier for kvalitet
d) Jurhelse og fruktbarhet
e) Fôringsrelaterte sykdommer som indigestioner, hypokalsemi, hypomagnesemi, ketose og sykdommer relatert til mangel og forgiftning av mikromineraler.
e) Vekst og utvikling av slaktedyret
f) Slakte- og kjøttkvalitet
g) Fôrgrunnlaget, fôrmiddelvurdering og næringsbehov i mjølk- og kjøttproduksjonen
h) De viktigste faktorene som virker inn på fôropptak, fôrutnyttelse og regulering og prinsipper/strategier for fôring i mjølk- og kjøttproduksjonen
i) Prinsippene for fôrplanlegging og fôroptimalisering herunder økonomi i storfeproduksjonen
j) Fôring og stell gjennom en drektighets-laktasjonssyklus
k) Bygninger og mekanisering i mjølk- og kjøttproduksjonen
l) Krav til dyrevelferd
Øvingsoppgave knyttet til faktiske gårdsbruk med melk- og kjøttproduksjon. Studentene skal med utgangspunkt i gitte opplysninger om driften, komme med forslag til nytt driftsopplegg. Studentene skal også løse oppgaver knyttet til fôringsrelaterte sjukdommer og produksjonssvikt. God løsning på oppgavene krever tverrfaglighet og analytisk evne.
Dette lærer du
Være i stand til å analysere og foreslå løsninger for relevante tverrfaglige problemstillinger relatert til fôring, oppstalling, helse, fruktbarhet, produktkvalitet og økonomi på besetningsnivå.
Kunne anvende fôrplanleggingsverktøy som 'Optifôr' for å optimalisere fôring i en gitt besetning
Beherske bruken av analyse- og planleggingsverktøy for å forebygge produksjonslidelser og produksjonssvikt.
Forelesninger, gruppearbeid, problembasert læring, selvstendig øvingsoppgave og ekskursjoner.
Formålet med øvingsoppgavene er å knytte teoretiske og praktiske problemstillinger sammen.
- Studentene vil bli fulgt opp gjennom plenumsdiskusjoner eller gruppevis gjennomgang av øvingsoppgavene
- En oversikt over aktuell litteratur vil bli presentert ved undervisningsstart.
- HFX131, HFX132, HFX133, HFX201, HFA200, HFE200, HET201
- HFE205, HFE202
Bedømmelse av gruppeoppgave teller 40 % og avsluttende muntlig eksamen teller 60 %. Begge deler må være bestått for å få sluttkarakter.
Forslag: Individuell eksamen
Mappevurdering Karakterregel: Bokstavkarakterer- Individuell muntlig eksamen med ekstern sensor.
- Innlevering av gruppeoppgaver er obligatorisk aktivitet. Samtlige gruppeoppgaver må være godkjente for å kunne gå opp til eksamen. Denne teller 40% av endelig karakter.
- Obligatorisk frammøte første undervisningsdag
Strukturerte aktiviteter (forelesninger, øvinger, utferder): 160 timer
Egeninnsats (oppgaveløsning, kollokvier): 215 timer
- Realfag