FHV310 Deltakerorienterte metoder i folkehelsearbeid

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Ruth Kjærsti Raanaas

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:30

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:Samlinger på totalt 250 timer. 30 t * 2 uker = 60 timer. For- og etterarbeid til samlinger og selvstudium: 60 timer. Semesteroppgave: 130 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen og har vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

Innføring i deltakerorienterte tilnærminger i forskning og praksis for å fremme folkehelse. Deltakerorienterte tilnærminger er basert på et kritisk epistemologisk perspektiv og har som formål å endre, frigjøre og styrke helseressurser i befolkningsgrupper. Eksempler på deltakerorienterte tilnærminger og metoder som studentene får kjennskap til er medvirkning, samskaping, styrkebaserte tilnærminger, aksjonsforskning, systemtenkning, photovoice, concept mapping, SWOT analyse, mm. Det vil også vektlegges hvordan deltakerorienterte tilnærminger føyer seg inn blant andre evalueringsmetoder i folkehelsearbeid. Studentene skal arbeide med praktisk prosjektarbeid i gruppe på oppdrag fra aktører i lokalmiljøet basert på deltakerorienterte tilnærminger. De skal skrive en rapport til oppdragsgiver hvor det praktiske prosjektet blir beskrevet og diskutert i lys av relevant teori.

Dette lærer du

Etter endt emne skal studenten ha tilegnet seg kunnskaper om:

  • deltagelse som teoretisk begrep
  • teoretiske perspektiver på hva som fremmer deltagelse, og bidrar til å endre, frigjøre og styrke helseressurser i befolkningsgrupper, slik som empowerment og styrke-baserte tilnærminger
  • ulike deltakerorienterte tilnærminger i forskning og praksis innen folkehelsearbeid, slik som aksjonsforskning, samskaping og medvirkning

Studentene skal ha utviklet ferdigheter i å

  • fasilitere prosjekter i folkehelsearbeid ut fra deltakerorienterte tilnærminger og kunne kommunisere om dette skriftlig og muntlig

Studenten skal ha utviklet kompetanse i:

  • deltakerorienterte tilnærminger i folkehelsearbeid
  • å kunne anvende teori om deltakelse og medvirkning i folkehelsearbeid
  • å forholde seg kritisk og konstruktivt til hva begreper som deltagelse, medvirkning og samskaping betyr i en folkehelsekontekst
  • å kunne samarbeide på tvers av profesjoner, aktører og roller for å styrke deltagelse i folkehelsearbeid
  • Læringsaktiviteter
    Praktisk prosjektarbeid i gruppe. Forelesninger, seminarer, veiledning og selvstudium skal understøtte utarbeidelse av det praktiske prosjektarbeidet som avsluttes med en prosjektrapport til oppdragsgiver og muntlig framføring for oppdragsgivere.
  • Læringsstøtte
    Lærere er tilgjengelige på samlinger og via Canvas i mellomperioder.
  • Pensum
    Vitenskapelige artikler og bøker. Litteraturliste vil foreligge ved oppstart av emnet.
  • Forutsatte forkunnskaper
    FHV330 og FHV315.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Oppgave. Eksamensoppgaven (skriftelig prosjektrapport) teller 100 %. Karakterer A-F

  • Sensorordning
    Ekstern sensor godkjenner vurderingsopplegget og sensorveiledningen. To interne sensorer vurderer prosjektrapporten (oppgaven).
  • Obligatorisk aktivitet
    Gjennomføring av praktisk prosjektarbeid i gruppe. Obligatoriske aktiviteter er i tillegg veiledning i gruppe og muntlig framlegg av prosjektet.
  • Undervisningstider
    Emnet er samlingsbasert. Ca. 10 dager med felles samlinger fordelt på 5-6 samlinger (forelesninger, seminarer og veiledning i gruppe).
  • Fortrinnsrett
    M-FOL / M-FOL-DEL
  • Opptakskrav
    GSK