FHV310 Deltakerorienterte metoder i folkehelsearbeid
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Ruth Kjærsti Raanaas
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:30
Frekvens:Årlig.
Forventet arbeidsmengde:Samlinger på totalt 250 timer. 30 t * 2 uker = 60 timer. For- og etterarbeid til samlinger og selvstudium: 60 timer. Semesteroppgave: 130 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen og har vurdering i vårparallellen.
Om dette emnet
Innføring i deltakerorienterte tilnærminger i forskning og praksis for å fremme folkehelse. Deltakerorienterte tilnærminger er basert på et kritisk epistemologisk perspektiv og har som formål å endre, frigjøre og styrke helseressurser i befolkningsgrupper. Eksempler på deltakerorienterte tilnærminger og metoder som studentene får kjennskap til er medvirkning, samskaping, styrkebaserte tilnærminger, aksjonsforskning, systemtenkning, photovoice, concept mapping, SWOT analyse, mm. Det vil også vektlegges hvordan deltakerorienterte tilnærminger føyer seg inn blant andre evalueringsmetoder i folkehelsearbeid. Studentene skal arbeide med praktisk prosjektarbeid i gruppe på oppdrag fra aktører i lokalmiljøet basert på deltakerorienterte tilnærminger. De skal skrive en rapport til oppdragsgiver hvor det praktiske prosjektet blir beskrevet og diskutert i lys av relevant teori.
Dette lærer du
Etter endt emne skal studenten ha tilegnet seg kunnskaper om:
- deltagelse som teoretisk begrep
- teoretiske perspektiver på hva som fremmer deltagelse, og bidrar til å endre, frigjøre og styrke helseressurser i befolkningsgrupper, slik som empowerment og styrke-baserte tilnærminger
- ulike deltakerorienterte tilnærminger i forskning og praksis innen folkehelsearbeid, slik som aksjonsforskning, samskaping og medvirkning
Studentene skal ha utviklet ferdigheter i å
- fasilitere prosjekter i folkehelsearbeid ut fra deltakerorienterte tilnærminger og kunne kommunisere om dette skriftlig og muntlig
Studenten skal ha utviklet kompetanse i:
- deltakerorienterte tilnærminger i folkehelsearbeid
- å kunne anvende teori om deltakelse og medvirkning i folkehelsearbeid
- å forholde seg kritisk og konstruktivt til hva begreper som deltagelse, medvirkning og samskaping betyr i en folkehelsekontekst
- å kunne samarbeide på tvers av profesjoner, aktører og roller for å styrke deltagelse i folkehelsearbeid
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav