EIE306 Forhandlinger og konflikthåndtering
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Knut Boge
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:125 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Kunnskap om hvordan analysere og håndtere situasjoner der partene har sammenfallende og/eller motstridende interesser og der det kan være gjensidige avhengigheter mellom partene er viktig for blant andre jordskiftedommere, eiendomsutviklere, grunnerververe og ansatte i kommunal forvaltning. Studentene får undervisning i konfliktanalyse og konfliktforståelse, samt de etiske aspektene ved forhandlinger og konfliktløsning. Bruk av rollespill er en sentral del av undervisningen i dette emnet. Det forventes at studentene deltar aktivt i rollespillene og i evalueringene i etterkant av disse.
Dette lærer du
Kunnskaper:
Studenten har
- grunnleggende kunnskap om goder, interesser, preferanser og informasjon
- grunnleggende kunnskap om konflikter og kilder til konflikter
- grunnleggende kunnskap om beslutningsteori og spillteori
- kunnskap om forhandlingsteori
Ferdigheter:
Studenten kan
- analysere situasjoner og beslutningsprosesser, herunder betydningen av utformingen av prosedyrer og dagsorden
- planlegge, gjennomføre og lede forhandlinger for å håndtere konflikter og/eller etablere holdbare avtaler mellom partene
Generelle kompetanser:
Studenten kan
- forstå betydningen av tilgangen til informasjon
- reflektere kritisk om prosedyrenes og dagsordens betydning
- reflektere kritisk om hvordan håndtere konflikter
- reflektere kritisk om hvordan organisere, gjennomføre og lede forhandlinger
- reflektere over etiske spørsmål i forhandlinger og konflikthåndtering
- utveksle synspunkter på og erfaringer fra forhandlinger og konflikthåndtering med andre fagpersoner og bidra til utvikling av god praksis
- Forelesninger, seminar og rollespill.
Pensum:
- Nurmi, Hannu (2017). Models of Political Economy. Routledge (Open Access),
- Rognes, J. K. (2015), Forhandlinger, Universitetsforlaget, 4. utgave
Tilleggslitteratur:
- Domstoladministrasjonen, (2007), Utkast til etiske retningslinjer for dommere. www.domstol.no/globalassets/upload/da/internett/domstol.no/om-domstolene/utkast-etiske-prinsipper.pdf, s. 71-79 (Kun om forliksforhandlinger og rettsmekling).
- Rognes, J.K. og Sky, P.K. (2003), Intervention methods in land disputes. European Planning Studies, Vol. 11(8), s. 965-978.
- Rognes, J.K. og Sky, P.K. (2007), Konfliktløsning og fast eiendom - eksisterende og nye arenaer. I Ravna, Ø. (red). Areal og eiendomsrett, Universitetsforlaget, s. 511-530.
- Schelling, T.P. (1980), The Strategy of Conflict, Harvard University Press, s. 3-161 (Kap1-5).
- Tyler, T. R. (2000), Social Justice: Outcome and Procedure, International journal of psychology, Vol. 35 (2), s. 117-125.
- Vegdirektoratet, (1999), Etiske retningslinjer for grunnerverv. Håndbok R730. www.vegvesen.no/_attachment/61481
- Grunnleggende kompetanse innen investeringsanalyse, mikro- og makroøkonomiske emner, markedsanalyse, utdanning tilsvarende bachelor.
- Skriftlig eksamen 3,5 timer som teller 100 % av total karakter. Karakterregel A-F.
Skriftlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler - Ekstern sensor deltar ved vurdering av den skriftlige eksamen.
- Obligatorisk deltagelse på oppstartseminaret.
- Obligatorisk deltakelse på de forelesningene/seminarene som inneholder rollespill.
- Skriftlig ukeoppgave
Detaljert semestertimeplan vil bli opplyst ved semesterstart på Canvas.
Forelesninger: 12 timer
Seminarer, rollespill, klasseøvinger: 27 timer
- Studenter ved Master i Eiendom og Master i eiendomsutvikling
- GSK