EIE306 Forhandlinger og konflikthåndtering

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Knut Boge

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Kunnskap om hvordan analysere og håndtere situasjoner der partene har sammenfallende og/eller motstridende interesser og der det kan være gjensidige avhengigheter mellom partene er viktig for blant andre jordskiftedommere, eiendomsutviklere, grunnerververe og ansatte i kommunal forvaltning. Studentene får undervisning i konfliktanalyse og konfliktforståelse, samt de etiske aspektene ved forhandlinger og konfliktløsning. Bruk av rollespill er en sentral del av undervisningen i dette emnet. Det forventes at studentene deltar aktivt i rollespillene og i evalueringene i etterkant av disse.

Dette lærer du

Kunnskaper:

Studenten har

  • grunnleggende kunnskap om goder, interesser, preferanser og informasjon
  • grunnleggende kunnskap om konflikter og kilder til konflikter
  • grunnleggende kunnskap om beslutningsteori og spillteori
  • kunnskap om forhandlingsteori

Ferdigheter:

Studenten kan

  • analysere situasjoner og beslutningsprosesser, herunder betydningen av utformingen av prosedyrer og dagsorden
  • planlegge, gjennomføre og lede forhandlinger for å håndtere konflikter og/eller etablere holdbare avtaler mellom partene

Generelle kompetanser:

Studenten kan

  • forstå betydningen av tilgangen til informasjon
  • reflektere kritisk om prosedyrenes og dagsordens betydning
  • reflektere kritisk om hvordan håndtere konflikter
  • reflektere kritisk om hvordan organisere, gjennomføre og lede forhandlinger
  • reflektere over etiske spørsmål i forhandlinger og konflikthåndtering
  • utveksle synspunkter på og erfaringer fra forhandlinger og konflikthåndtering med andre fagpersoner og bidra til utvikling av god praksis
  • Forelesninger, seminar og rollespill.
  • Pensum:

    • Nurmi, Hannu (2017). Models of Political Economy. Routledge (Open Access),
    • Rognes, J. K. (2015), Forhandlinger, Universitetsforlaget, 4. utgave

    Tilleggslitteratur:

    • Domstoladministrasjonen, (2007), Utkast til etiske retningslinjer for dommere. www.domstol.no/globalassets/upload/da/internett/domstol.no/om-domstolene/utkast-etiske-prinsipper.pdf, s. 71-79 (Kun om forliksforhandlinger og rettsmekling).
    • Rognes, J.K. og Sky, P.K. (2003), Intervention methods in land disputes. European Planning Studies, Vol. 11(8), s. 965-978.
    • Rognes, J.K. og Sky, P.K. (2007), Konfliktløsning og fast eiendom - eksisterende og nye arenaer. I Ravna, Ø. (red). Areal og eiendomsrett, Universitetsforlaget, s. 511-530.
    • Schelling, T.P. (1980), The Strategy of Conflict, Harvard University Press, s. 3-161 (Kap1-5).
    • Tyler, T. R. (2000), Social Justice: Outcome and Procedure, International journal of psychology, Vol. 35 (2), s. 117-125.
    • Vegdirektoratet, (1999), Etiske retningslinjer for grunnerverv. Håndbok R730. www.vegvesen.no/_attachment/61481
  • Grunnleggende kompetanse innen investeringsanalyse, mikro- og makroøkonomiske emner, markedsanalyse, utdanning tilsvarende bachelor.
  • Skriftlig eksamen 3,5 timer som teller 100 % av total karakter. Karakterregel A-F.

  • Ekstern sensor deltar ved vurdering av den skriftlige eksamen.
    • Obligatorisk deltagelse på oppstartseminaret.
    • Obligatorisk deltakelse på de forelesningene/seminarene som inneholder rollespill.
    • Skriftlig ukeoppgave

    Detaljert semestertimeplan vil bli opplyst ved semesterstart på Canvas.

  • Forelesninger: 12 timer

    Seminarer, rollespill, klasseøvinger: 27 timer

  • Studenter ved Master i Eiendom og Master i eiendomsutvikling
  • GSK