EIE202 Eiendomshistorie

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Håvard Steinsholt

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:Ubegrenset

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:

  • Forelesing: ca. 50 timer
  • Selvstudium og oppgaveløsning: ca. 200 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen

Om dette emnet

Det blir forelest i følgende tema, som også følges opp via øvringsarbeider:

  1. Innledning - eiendomsteori
  2. Allmenn historisk ramme
  3. Jordeie og jordleie i middelalderen og framover
  4. Garddelinga
  5. Overgangen til bondesjøleie
  6. Husmannsvesenet
  7. Småbrukspolitikk og bureising på 18- og 19-hundretallet, og utviklinga i eie- og leieforholda i landbruket fra 1945 til i dag
  8. Hovedtrekk i utviklinga av eiendomsregistersystema i Norge
  9. Teigdeling, sameier og allmenninger
  10. Jordskifte
  11. Urban eiendomshistorie
  12. Nordland, Troms og Finnmark
  13. Allemannsretter
  14. Ekspropriasjon og offentlige anlegg

Dette lærer du

Kunnskaper: Studentene skal kjenne til viktige utviklingslinjer i norsk eiendomshistorie, i ulike landsdeler og i bygd og by, som underlag for profesjonsutøving i eiendomsfag og arealplanlegging.

Ferdigheter: Studentene skal kunne forstå de mest vanlige dokumenttypene i eiendomsfaget, så som matrikler, kjøpekontrakter, skjøter, delingsforretninger, utskiftingsforretninger og kart, i sin historiske samanheng.

Generell kompetanse: Studentene skal ha innsikt i norsk økonomisk historie fra 1600-tallet av, ha blitt trent i historisk metode og fått en forståelse av sammenhengen mellom faktisk arealbruk og utviklingen av eiendomsforhold.

Buk av land har en sentral rolle i utviklingen av et bærekraftig samfunn; både når det gjelder årsaker til-, hindring av- virkninger av- og tilpasninger til miljømessige problem. Ofte vil eksisterende eiendoms- og rettighetsforhold måtte endres for en forbedring. Studenten vil gis en historisk bakgrunn for å delta profesjonelt i slike endringsprosesser, og også en bakgrunn for kritisk å kunne vurdere de tilnærminger til problematikken som eksisterer innenfor politikk og akademia i nåtid.

    1. Lesing av lærebok og anbefalt litteratur i tilknytning til tema som blir tatt opp.
    2. Forelesninger
    3. Øvingsoppgaver
    4. Filmen "Havråtunet"
    • Hjelpelærere bidrar med gjennomgang og kommentarer til studentenes øvingsarbeider. Veiledning og spørsmålsbesvarelse knyttet til oppsatte forelesninger.
    • Læringsplatform Canvas
    • Timeplan TimeEdit, Canvas
  • Sevatdal, H. (2017). Eigedomshistorie, Universitetsforlaget. 485 sider
  • Skriftlig eksamen 3,5 timer i eksamensperioden, A-F.

    Skriftlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler
  • Ekstern sensor fra faghistorikermiljø deltar med vurdering av alle besvarelser. Sensor deltar også i kvalitetssikring av emnet; opplegg, litteratur mm. En prøver å ha samme sensor over flere år, slik at sammenlikning over tid blir mulig. Sensor blir systematisk og grundig informert om emnets mål, innhold, opplegg og gjennomføring, og blir trukket inn i utforminga av eksamensoppgavene.
  • 4 øvingsoppgaver hvorav 3 må godkjennes for å kunne gå opp til eksamen.

    Visning av filmen Havråtunet" med diskusjon.

  • Ca. 25 forelesninger
  • GSK