EDS305 Utviklingsteori og utviklingspolitikk

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:John Andrew McNeish, Espen Olav Sjaastad

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:50

Frekvens:Årlig (høstsemester)

Forventet arbeidsmengde:250 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen og tilhørende eksamensperiode.

Om dette emnet

Utvalgt teori, kritikk, og metode knyttet til (i) klassiske utviklingsperspektiver, (ii) rettighets basert utvikling (iii) bærekraftig utvikling (iv) de-kolonisering (v) godt styresett og (vi) nåværende trender.

Dette lærer du

Kurset er en innføring i utviklingsstudier som et tverrfaglig, problemorientert studium av sosiale, politiske, økonomiske og miljømessige sider ved samfunnsmessig endring. Vekten legges på teori og anvendt politikk (Development Theory and Policy).

Læringsutbytte:

  • Kunnskap:
    • Kjennskap til hovedtilnærminger innen utviklingsteori- og politikk
    • Kjennskap til temaer innen utviklingsteori- og politikk i praksis og linken mellom teori og empiri
  • Ferdigheter:
    • Fremme evnen til å anvende sentrale teorier og begreper i diskusjon og analysen av utviklingspolitiske spørsmål
    • Samarbeide i tverrfaglige grupper
    • Innhente, behandle og dele informasjon
    • Diskutere utviklingspolitiske temaer
  • Generell kunnskap:
    • Kjennskap til normative tilnærminger til utvikling og kunne diskutere policy-relaterte verdivalg, bl.a. i forhold til kulturelt mangfold og menneskerettigheter.
  • Læringsaktiviteter
    Kurset benytter en problemorientert tilnærming til utviklingspolitiske temaer. Læringen er basert på aktiv deltakelse og samspill mellom deltakere og lærere for å kunne aktivere et mangfold av erfaringer og kunnskap. De viktigste læringsmåtene i kurset er (i) forelesninger, (ii) innhenting og behandling av informasjon, (iii) selvstudium og individuelle arbeider, (iv) gruppearbeid og (v) presentasjoner og debatt.
  • Læringsstøtte
    Kursleder og lærerer er ansvarlig for litteratur, gjennomføring og veiledning i arbeid med oppgaver. Deltakere vil få muntlig eller skriftlig tilbakemelding på presentasjoner og på individuelle arbeider. Lærere gir forelesninger og tilleggsveiledning innen sitt fagfelt, og vil der det er naturlig dra verdifulle veksler på egen forskning for å kunne tilby studentene dypere innsyn innen utvalgte temaer.
  • Pensum
    En endelig liste over anbefalt litteratur, inkludert artikler, lærebøker eller kapitler fra lærebøker, vil være tilgjengelig ved kursstart.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Bachelor eller tilsvarende
  • Anbefalte forkunnskaper
    Kurset er tverrfaglig, men grunnleggende kompetanse i samfunnsvitenskap anbefales. Det anbefales også en viss grunnleggende forståelse for utviklingsteori og utviklingsstudier.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Samlet vurdering, bestående av:

    • Videoblog (40%)
    • Skriftlig eksamen (60%)

    Karakterregel (A-F) for begge oppgaver, med vekting angitt i parentesene. Besvarelser (video, eksamen) skal foregå utelukkende på engelsk.



  • Sensorordning
    En ekstern sensor vil godkjenne opplegget for evaluering.
  • Obligatorisk aktivitet

    Deltagelse i gruppearbeid i forkant av seminarer, og tilhørende presentasjoner, er obligatorisk aktivitet.

    Det er obligatorisk oppmøte på seminarer.

  • Undervisningstider
    2 x 2 timer forelesning/seminar pr uke.
  • Fortrinnsrett
    M-GDS
  • Opptakskrav
    Relevant bachelorgrad eller tilsvarende