EDS115 Innføring i forskningsmetode

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Elisabeth Molteberg

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:50. Emnet går kun dersom minst 5 studenter er oppmeldt.

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:Total arbeidsmengde for studentene er 250 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Emnet dekker kvalititative og kvantitative forskningsstrategier og -metoder som er relevante for B-IEDS som tverrfaglig bachelor-program. Målet er å støtte studentens utvikling av akademisk kompetanse og ferdigheter, blant annet presis tenkning og fremstillingsevne, som grunnlag for kritisk vurdering av vitenskapelige og andre påstander. Vi undersøker og reflekterer rundt hva kunnskap er og hvordan den skapes, fra metodologiske, filosofiske, etiske og sosiologiske perspektiver. Gjennom praktisk erfaring, diskusjon og pensum, bl.a. gjennomføring av et lite forskingsprosjekt, får studentene en innføring i kvalitative og kvantitative forskningsstrategier. Kurset dekker alle deler av en forskningsprosess, fra formulering av forskningstema og -design til utvalg, datainnsamling og -håndtering, analyse og rapportering av resultater med god kildebruks- og referanseskikk. Kvantitativ del av emnet dekker survey-forskingsdesign, kvalitativ del fokuserer på intervjubasert forskning.

Dette er et innføringsemne, som ikke krever bakgrunn i matematikk, statistikk eller forskningsmetode utover allmenkunnskap.

Dette lærer du

Kunnskap, kompetanse:

Studenten kan beskrive/forklare

  • hva som kjennetegner kvantitative og kvalitative forskningsspørsmål og -design, samt likheter og forskjeller i den underliggende logikken i henholdsvis kvalitative og kvantitative tilnærminger
  • muligheter og begrensninger som ligger i ulike kvalitative og kvantitative metoder for utvalg, datainnsamling og analyse
  • kvalitetskriterier for kvalitativ og kvantitativ forskning, og hvordan disse praktiseres ved god forskningsskikk

Studenten kan beskrive/diskutere

  • methodologiske utfordringer ved tverrfaglighet og kombinert kvalitativ og kvantitativ forskning
  • etiske spørsmål og utfordringer når det gjelder forskning, særlig forskning som involverer mennesker

Ferdigheter: Studenten kan

  • formulere forskningsspørsmål og hypoteser om et gitt emne
  • formulere en mulig design for en enkel kvalitativ og kvantitativ studie, velge passende metoder og begrunne disse valgene
  • finne, vurdere og trekke inn relevant litteratur i en studie; utføre kritisk lesning og tolkning av tekster, vurdere påstander og deres bevisgrunnlag

Holdninger: Studenten er i stand til å reflektere rundt kvalitetsmessige, etiske og sosiale utfordringer og forpliktelser ved egen forståelse og håndtering av både akademiske og generelle kunnskapspåstander, f.eks. ved kildebruk i egne studieaktiviteter generelt

  • Læringsaktiviteter
    Emnet er praktisk orientert, med blandet læring som pedagogisk format. Stoffet formidles gjennom pensumlitteratur og via forhåndsinnspilte og klasseroms-forelesninger, som kombineres med gruppe- og individuelle øvingsoppgaver. Emnet legger sterk vekt på diskusjon og oppgaver som simulerer ulike forskningsaktiviteter, ved at studentene gjør et lite forskningsprosjekt.
  • Læringsstøtte
    Undervisningstimene har mye tid avsatt til veiledning og lærerkontakt under øvinger. Informasjon og annen kommunikasjon skjer via Canvas eller epost. Avtaler om ekstra lærerkontakt kan gjøres ved behov.
  • Pensum
    Pensumliste vil være tilgjengelig på Canvas ved undervisningsstart.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Karaktergrunnlag: en mappe bestående av to skriftlige tekster. Den første teksten omhandler det kvantitative prosjektarbeidet i emnet, den andre tar for seg det kvalitative prosjektarbeidet. Hver tekst presenterer og diskuterer forskningsarbeidet som gruppen har gjort. Presentasjonen skrives av gruppen, diskusjonen skrives individuelt. Hver tekst gis en samlet karakter som teller 50% av emnekarakter. Begge deler av begge oppgaver må bestås for å bestå emnet.

    Begge oppgavene gis og besvares KUN PÅ ENGELSK. Karakter tildeles kun studenter som har levert inn signert plagiatskjema til Noragric (normalt gjøres dette under introduksjonskurset i programmet).

    Studenter som bare delvis fullfører emnets karakterkrav kan levere resterende karaktergivende oppgave neste gang emnet undervises. Alle obligatoriske krav må imidlertid bestås i samme kursperiode.

    Karakterregel: A-F



    Mappevurdering Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Sensorordning
    Ekstern sensor vil være involvert i utforming av vurderingsgrunnlaget.
  • Obligatorisk aktivitet

    Individuelle aktiviteter: Obligatorisk oppmøte til 2/3 av undervisningstimene i hver kursdel.

    Gruppeaktiviteter: Diverse obligatoriske innleveringer og fremdriftsdiskusjoner med lærer; en avsluttende poster-presentasjon med peer review. Alle gruppeaktiviteter er knyttet til emnets forskingsprosjekt.

    Godkjenning av samtlige obligatoriske krav er en forutsetning for tildeling av emnekarakter.

  • Undervisningstider
    Ca 50 timer forelesninger inkludert arbeid med obligatoriske aktiviteter - to doble forelesningstimer per uke over ca 13 uker.
  • Fortrinnsrett
    Studenter som er tatt opp ved B-IEDS.
  • Opptakskrav
    GSK