Detaljer om emnet ECN271

ECN271 Samfunnsøkonomisk prosjektanalyse og verdsetting av miljøgoder

Emnet kan ha endringer på grunn av koronautbruddet. Sjekk Canvas og studentWeb.

English course Information

Søk etter andre emner

Viser emnet slik det undervises i studieåret med start i 2014 .

Emneansvarlige: Ståle Navrud
Studiepoeng: 10
Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved NMBU
Frekvens: Årlig
Undervises på språk: EN, NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Undervises i periode:
Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen, .
Første gang: Studieår 2004-2005
Fortrinnsrett: -
Emnets innhold:
Kurset gir en oversikt over teori og metoder for samfunnsøkonomiske prosjektanalyse i form av nytte-kostnadsanalyse (NKA), samt teori og metode for verdsetting av miljøgoder inklusive skadefunksjonsmetoden, metoder for verdsetting av miljø- og helseeffekter samt overføring av nytte-estimater (\"benefit transfer\"). Anvendelser innen miljøeffekter av fornybar og ikke-fornybar energi (f.eks. vindkraft, vannkraft og gasskraft), bevaring av biodiversitet, rekreasjon i form av fiske, jakt og fotturer, marine oljesøl, helseeffekter av luftforurensning, støy og andre effekter fra veiprosjekter, luft- og vannforurensning, og bevaring av kulturlandskap og kulturminnemerker. Verdsetting av miljøeffekter i u-land. Lovgrunnlag og retningslinjer for NKA i Norge, EU, USA og u-land. NKAs velferdsteoretiske basis og verdigrunnlag/forutsetninger gjennomgås. En stegvis tilnærmimg til NKA gjennomgås med spesiell vekt på håndtering av risiko/usikkerhet, fordelingseffekter, og verdsetting av miljøgoder og håndtering av ikke-verdsatte effekter.
Læringsutbytte:
Etter kurset skal studentene kunne gjennomføre, tolke og kritisk evaluere nytte-kostnadsanalyser (NKA) av prosjekter og programmer, inkludert vurdering og verdsetting av effekter på miljø, helse og kulturhistoriske minnesmerker.
Læringsaktiviteter:
Forelesninger og omfattende veiledning av studentgrupper i deres arbeid med semesteroppgaven. Studentene presenterer \"nesten ferdige\" utkast til semesteroppgaver for resten av klassen, som gir kommentarer sammen med lærer.
Læringsstøtte:
Alle grupperharet oppstartsmøte med læreren forå identifisere og definere emnet forderes semesteroppgave om nytte-kostnadsanalyse. Deretteravtalerhvergruppe tid med lærernårde harbehov forveiledning. 1-2 ukerførinnleveringsfristen presentererhvergruppe deres \"nesten ferdige\" oppgave i klassen, og fårkommentarerfra læreren og medelever.
Pensum:
- Boardman, A. E, D. H Greenberg, A. R. Vining og D. L. Weimer: 2011: Cost-Benefit Analysis. Concepts and Practice. 4.edition. Prentice Hall, Inc., Upper Saddle River, New Jersey, USA - Utvalgte tidsskriftartikler på kursets nettside
Forutsatte forkunnskaper:
ECN170 eller tilsvarende innføringskurs i miljø-og ressursøkonomi, og ECN210 eller tilsvarende innføringskurs i mikroøkonomi.
Obligatorisk aktivitet:
-
Vurderingsordning:
Karakteren på semesteroppgaven teller 100 % av karakteren. Semesteroppgave utarbeides av grupper på 2-4 studenter. I semesteroppgaven skal studentene anvende innlært teori og metode på et selvvalgt case, dvs. en økonomisk analyse av et prosjekt med miljøeffekter. I semesteroppgaven må studentene også bruke pensum for å besvare teoretiske spørsmål fra en sjekkliste som dekker pensum for kurset.
Sensor:
Ekstern sensor kvalitetssikrer pensum, eksamensoppgaver og prinsipper for evaluering og besvarelser.
Merknader:
-
Normert arbeidsmengde:
300 timer.
Opptakskrav:
GSK
Overlapp:
-
Undervisningstid:
28-30 timer samt betydelig veiledning i grupper forbindelse med semesteroppgavene.
Eksamensdetaljer: En godkjent oppgave: A - E / Ikke bestått