BUS230 Operasjonsanalyse

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Jens Bengtsson

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:250 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

Operasjonsanalyse er en tilnærming til beslutningstaking som anvender utstrakt bruk av kvantitative metoder. Kurset har som mål å introdusere studentene til anvendelse av kvantitative teknikker på problemer hvor modeller fanger problemstrukturen, og bruker dem til å optimere beslutningsutfall. De viktigste metodene som behandles er lineær programmering inkludert grafisk analyse og sensitivitetsanalyse, ulike klasser av nettverksmodeller, heltalls/binær programmering, ikke-lineær programmering, målprogrammering, kø-teori og prognosemodeller. Det brukes en kombinasjon av forelesninger med gjennomgang av eksempler, og dataøvelser for å demonstrere hvordan utvikling i datakraft har gjort disse teknikkene mer tilgjengelig for ledere, og hvordan teknikkene kan anvendes i en lang rekke ulike situasjoner. Disse grove målene er koblet til en rekke eksplisitte læringsmål angitt nedenfor.

Dette lærer du

Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

• har bred kunnskap om grunnleggende prinsipper innen operasjonsanalyse og business analytics, inkludert beslutningsstøtteverktøy og kvantitative metoder.

• kjenner til hvordan operasjonsanalytiske modeller (f.eks.optimaliseringsmodeller, prognosemodeller, simulering- og kø-modeller) anvendes for å løse beslutningsproblemer i næringslivet.

• kan oppdatere sin kunnskap om anvendelse av analytiske metoder gjennom studier av relevante akademiske kilder og praktiske case-studier.

• har kunnskap om bruk av digitale verktøy, spesielt Excel og Excel Solver, for modellering og problemløsning innen operasjonsanalyse.

Ferdigheter

Studenten

• kan anvende kvantitative metoder for å analysere og løse komplekse beslutningsproblemer innenfor økonomi og administrasjon.

• kan reflektere over styrker og begrensninger ved ulike modeller og metoder i operasjonsanalyse.

• kan finne, vurdere og henvise til relevante kilder for å støtte analyser og beslutninger i operasjonsanalyse og business analytics.

• kan beherske relevante teknikker for å formulere og løse optimaliseringsproblemer, prognosemodeller og kø-modeller ved bruk av Excel Solver og andre verktøy.

Generell kompetanse

Studenten

• har innsikt i hvordan analytiske metoder kan benyttes til å forbedre beslutningsprosesser i organisasjoner.

• kan planlegge og gjennomføre analyser ved hjelp av kvantitative metoder for å forbedre effektiviteten i bedrifter og offentlige virksomheter.

• kan formidle analyser og anbefalinger på en presis og strukturert måte, både skriftlig og muntlig.

• kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser innenfor dataanalyse og beslutningsstøtte, og hvordan disse kan brukes til å skape verdi i organisasjoner.

  • Læringsaktiviteter

    Forelesninger (2 timer/uke) med integrert bruk av IKT, spesielt bruk av regneark, for å gjennomgå ulike modeller interaktivt i klassen.

    PC-lab undervisning (2 timer/uke) hvor studentene deles inn i grupper.

  • Læringsstøtte
    Foreleser har ingen fast treffetid, men er tilgjengelig for faglig veiledning gjennom e-post og telefon, samt for besøk på kontoret etteravtale gjennom hele semesteret. Hjelpelærene er også tilgjengelig for faglig veiledning etter avtale.
  • Pensum
    Deler av Hillier, F. S. and M. S. Hillier: "Introduction to Management Science", eller tilsvarende bok.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Innføringsemner i matematikk, statistikk og mikroøkonomi (ECN102/MATH100, STAT100, ECN110)
  • Anbefalte forkunnskaper
    BUS133 (Grunnleggende kurs i Excel).
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Avsluttende skriftlig eksamen (3,5 timer) teller 100%.

    Skriftlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: B1 Utdelt kalkulator, ingen andre hjelpemidler
  • Sensorordning
    Ekstern sensor kvalitetssikrer pensum, eksamensoppgaver og prinsipper for evaluering av besvarelser.
  • Obligatorisk aktivitet
    Obligatoriske aktiviteter, minimum 9 av 12 innleveringer (eller 75%) må bestås. Obligatoriske aktiviteter er gyldig til og med året etter at de er godkjent.
  • Undervisningstider
    Forelesninger: 26 timer (2 timer per uke). Øvinger/PC-lab: 26 timer (2 timer per uke)
  • Overlapp
    Emnet overlapper 5 sp med BUS336.
  • Opptakskrav
    GSK