BIO324 Plantenes tilpasning til klima og forurensing

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap

Emneansvarlig:Åshild Gunilla Ergon

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk, engelsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:250 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

Effekter av miljø- og klimafaktorer på plantenes funksjon, vekst og utvikling. Direkte effekter og responser på temperatur, vann, lys, karbondioksid, forurensning og andr faktorer som vi mennesker har påvirket. Spesiell fokus på fenotypisk plastisitet og genetisk tilpasning i forhold til klimaendringer.

Dette lærer du

Kunnskap

  • Kan definere og diskutere betydningen av akklimatisering, fenotypisk plastisitet, evolusjonær tilpasning, stress, resistens, toleranse. Kan gi eksempler på slike fenomener.
  • Kan beskrive og forklare hvordan temperatur, vann, lys, CO2, salt og forurensning påvirker fysiologiske prosesser og kan forårsake stress og regulere vekst og utvikling. Kan beskrive og forklare interaksjon i effektene som disse faktorene har på planter.
  • Kan beskrive og forklare mekanismer som gjør planter i stand til å tåle ulike typer abiotisk stress.
  • Kan beskrive akklimatiseringsprosesser.
  • Kan beskrive og forklare hvordan klimaendringer har påvirket den geografiske utbredelsen av arter, fenologi og planteproduksjon fram til nå, og hvilke effekter klimaendringer er forventa å ha i framtida.
  • Kan gi eksempler på betydningen som livsstrategi, akklimatisering, fenotypisk plastisitet og genetisk variasjon har for naturlige plantepopulasjoner og planteforedling, i forhold til klimaendringer og forurensning.

Faglige ferdigheter

  • Kan lese, forstå og videreformidle vitenskapelig litteratur.
  • Kan delta i diskusjon om faglige problemstillinger rundt planter, klima og miljøstress og argumentere på grunnlag av vitenskapelig kunnskap.

Generell kompetanse

  • Kan bruke kunnskapen fra dette emnet til å løse problemer i planteproduksjon, planteforedling og naturforvaltning.
  • Kan bruke kunnskapen fra dette emnet i rådgivning, formidling, utdanning og forskning.
  • Læringsaktiviteter
    Forelesninger og øvelser/oppgaver. Kollokvier der studentene presenterer og diskuterer relevant litteratur.
  • Læringsstøtte
    Kommunikasjon under forelesningene i tillegg til via Canvas og e-post
  • Pensum
    Willey (2016). Environmental plant physiology. Garland Science. ISBN 978-0-8153-4469-8. Utvalgte kapitler fra andre bøker og review-artikler.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Genetikk (BIO120), plantefysiologi (BOT200)
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Skriftlig digital eksamen, 3 timer, A-E/ikke bestått.

  • Sensorordning
    Intern sensor brukes på skriftlig eksamen.
  • Obligatorisk aktivitet
    Oppmøte på forelesningene er forventet, og anbefalt. Presentasjon av en vitenskapelig artikkel i kollokviene og å gi tilbakemelding til medstudenter på deres presentasjon er obligatorisk og må være godkjent før eksamen. Det forventes at studentene møter opp på alle kollokvier og deltar i diskusjonene (gruppearbeid).
  • Merknader

    Kurset er ment for både plantevitenskap- og biologistudenter.

    Ved færre enn 6 oppmeldte studenter vil et forenklet undervisningsopplegg bli vurdert.

  • Undervisningstider

    2-4 timer per uke

    Forelesninger: ca 16 timer

    Gjesteforelesninger: ca 10 timer

    Student-presentasjoner og gruppediskusjoner: ca 12 timer

    Jobbe med oppgaver: ca 6 timer

  • Opptakskrav
    Realfag