APL103 By- og regionplanleggingens historie og fagtradisjon
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Anne-Kristine Kronborg
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:Kun åpent for BYREG-studenter
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Arbeidsmengde totalt: 370 timer ca 90 t forelesninger/strukturert undervisning ca. 90 t egeninitiert gruppe arbeid ca. 190 t egeninnsats/litteraturstudium
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen, .
Om dette emnet
Dette lærer du
Kunnskap:
Studentene skal ha kunnskap om utviklingen av by- og regionplanlegging i Norge og om den historiske by- og stedsutviklingen i Norge. Studentene skal ha kjennskap til grunntrekkene i arkitekturhistorien og ha kunnskap om historiske byformer. De skal ha kunnskap om internasjonale byplanidealer gjennom tidene, og ha kunnskap om hvilken betydning de forskjellige byplanidealene har hatt for byutviklingen. Studentene skal ha kunnskap om den norske byplantradisjonen og om fremveksten av by- og regionplanlegging som fag og profesjon.
Ferdigheter:
Studentene skal være i stand til å forstå og diskutere de historiske sammenhengene mellom den politiske, økonomiske og sosiale samfunnsutviklingen og fremveksten av by- og regionplanlegging som disiplin. De skal kunne plassere bygninger i arkitekturhistorien og plassere byformer i byformhistorien. Studentene skal være i stand til å identifisere, forstå og diskutere historiske byplanidealer og sette disse inn i sin samfunnsmessig kontekst.
Kompetanse:
Emnet vektlegger innsikt i den historiske utviklingen og de samfunnsmessige sammenhengene som har betydning for utøvelsen av by- og regionplanlegging som disiplin. Emnet skal styrke studentenes evne til kritisk tekning og til å bruke relevante kilder til å drøfte den historiske utviklingen av byplanidealer, byformer og arkitektur. Emnet gir studentene kompetanse til å forstå og diskutere by- og stedsutviklingen i Norge og sette denne i sammenheng med utviklingen av by- og regionplanlegging som disiplin og fagtradisjon. Emnet bidrar til å styrke studentenes samfunnsforståelse og evne til å reflektere over sin egen rolle som fremtidige planleggere, og styrker også studentenes evne til akademiske gjennom skriftlige oppgaver, presentasjoner og diskusjoner.
Læringsaktiviteter
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav