APL103 By- og regionplanleggingens historie og fagtradisjon

Studiepoeng:15

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Anne-Kristine Kronborg

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:Kun åpent for BYREG-studenter

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:Arbeidsmengde totalt: 370 timer ca 90 t forelesninger/strukturert undervisning ca. 90 t egeninitiert gruppe arbeid ca. 190 t egeninnsats/litteraturstudium

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen, .

Om dette emnet

Emnet omfatter arkitekturhistorie, byplanhistorie, byhistorie og samfunnshistorie samt by- og regionplanleggingens fag- og profesjonshistorie. Emnet vektlegger innsikt i den historiske utviklingen og de samfunnsmessige sammenhengene som har betydning for utøvelsen av by- og regionplanlegging som disiplin. Studentene vil få kjennskap til by- og stedsutviklingen og samfunnsutviklingen i Norge, grunnleggende kjennskap til arkitekturens historie, kunnskap om internasjonale byplanidealer gjennom tidene og om fremveksten av by- og regionplanlegging som disiplin. Det legges vekt på trening i akademiske arbeidsmåter ved skriftlige oppgaver, presentasjoner og diskusjon.

Dette lærer du

Kunnskap:

Studentene skal ha kunnskap om utviklingen av by- og regionplanlegging i Norge og om den historiske by- og stedsutviklingen i Norge. Studentene skal ha kjennskap til grunntrekkene i arkitekturhistorien og ha kunnskap om historiske byformer. De skal ha kunnskap om internasjonale byplanidealer gjennom tidene, og ha kunnskap om hvilken betydning de forskjellige byplanidealene har hatt for byutviklingen. Studentene skal ha kunnskap om den norske byplantradisjonen og om fremveksten av by- og regionplanlegging som fag og profesjon.

Ferdigheter:

Studentene skal være i stand til å forstå og diskutere de historiske sammenhengene mellom den politiske, økonomiske og sosiale samfunnsutviklingen og fremveksten av by- og regionplanlegging som disiplin. De skal kunne plassere bygninger i arkitekturhistorien og plassere byformer i byformhistorien. Studentene skal være i stand til å identifisere, forstå og diskutere historiske byplanidealer og sette disse inn i sin samfunnsmessig kontekst.

Kompetanse:

Emnet vektlegger innsikt i den historiske utviklingen og de samfunnsmessige sammenhengene som har betydning for utøvelsen av by- og regionplanlegging som disiplin. Emnet skal styrke studentenes evne til kritisk tekning og til å bruke relevante kilder til å drøfte den historiske utviklingen av byplanidealer, byformer og arkitektur. Emnet gir studentene kompetanse til å forstå og diskutere by- og stedsutviklingen i Norge og sette denne i sammenheng med utviklingen av by- og regionplanlegging som disiplin og fagtradisjon. Emnet bidrar til å styrke studentenes samfunnsforståelse og evne til å reflektere over sin egen rolle som fremtidige planleggere, og styrker også studentenes evne til akademiske gjennom skriftlige oppgaver, presentasjoner og diskusjoner.

  • Læringsaktiviteter
    Forelesninger, litteraturstudium, gruppearbeid, presentasjoner i plenum, obligatoriske oppgaver.
  • Pensum

    Helle, Knut (mfl.) (2006) Norsk byhistorie. Urbanisering gjennom 1300 år, Oslo, Pax

    Andre tekster, for eksempel artikler og bokkapitler, legges forløpende ut på Canvas.

  • Forutsatte forkunnskaper
    Ingen
  • Anbefalte forkunnskaper
    APL 100
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Samlet vurdering som består av:

    • 2 skriftlige oppgaver underveis i semesteret
    • Avsluttende muntlig eksamen


    Mappevurdering Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Sensorordning
    Ekstern sensor deltar i vurdering av eksamen.
  • Obligatorisk aktivitet
    Oppmøte i forelesninger, gruppeoppgaver, presentasjoner i plenum, utferd til Oslo.
  • Merknader
    Emnet er et introduksjonskurs for Master i by- og regionplanlegging.
  • Undervisningstider
    ca 90 t forelesninger/strukturert undervisning
  • Fortrinnsrett
    Emnet er kun åpent for studenter på M-BYREG.
  • Opptakskrav
    GSK