AOS340 Kvalitativ metode
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Bernt Aarset
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:125 arbeidstimer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen, .
Om dette emnet
Emnet forutsetter at studenten har bestemt seg for tema for masteroppgaven. Emnet har et brukerperspektiv for studenter som skal igang med masteroppgaven, og temaet vil være sentral i undervisningen. Emnet vil gi studentene en innføring i kvalitativ metode og går gjennom alle trinn i den kvalitative forskningsprosessen. Emnet legger vekt på utforming av hensiktsmessig kvalitativ metode, som valg av metodikk, analyse av data, og eventuell generalisering med grunnlag i kvalitative data. Vedrørende datainnsamling legges det hovedvekt på dybdeintervju, men deltakende observasjon, dokumentanalyse, konversasjonsanalyse, og andre blir behandlet. Emnet vil gi økt forståelse for sammenhengen mellom forskning og kunnskapsutvikling. Design og valg av metode skal begrunnes i problemstilling, teoretiske perspektiv, analyseforløp, og prosjektets retning.
Dette lærer du
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om spesifikke trekk ved kvalitativ forskningsdesign
- har inngående kunnskap om bruk av kvalitativ metode ved innsamling av empirisk materiale
- kan analysere og formidle kvalitative data
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
- kan analysere innsamlet datamateriale ved hjelp av kvalitativ metode
- kan velge relevant forskningsmetode i lys av problemstilling, teoretisk perspektiv, analyseforløp og prosjektets retning
- kan gjennomføre intervju tilpasset et kvalitativt forskningsdesign
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere problemstillinger der kvalitativ metode er relevant, og velge og benytte hensiktsmessige teoretiske og praktiske kunnskaper i denne analysen
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å velge og benytte hensiktsmessige teoretiske og praktiske kunnskaper i den kvalitative analysen
- kan formidle resultatet av en kvalitativ studie
- kan kommunisere om sammenhenger mellom forskning og kunnskapsutvikling
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Opptakskrav