AOS340 Kvalitativ metode

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Bernt Aarset

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 arbeidstimer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen, .

Om dette emnet

Emnet forutsetter at studenten har bestemt seg for tema for masteroppgaven. Emnet har et brukerperspektiv for studenter som skal igang med masteroppgaven, og temaet vil være sentral i undervisningen. Emnet vil gi studentene en innføring i kvalitativ metode og går gjennom alle trinn i den kvalitative forskningsprosessen. Emnet legger vekt på utforming av hensiktsmessig kvalitativ metode, som valg av metodikk, analyse av data, og eventuell generalisering med grunnlag i kvalitative data. Vedrørende datainnsamling legges det hovedvekt på dybdeintervju, men deltakende observasjon, dokumentanalyse, konversasjonsanalyse, og andre blir behandlet. Emnet vil gi økt forståelse for sammenhengen mellom forskning og kunnskapsutvikling. Design og valg av metode skal begrunnes i problemstilling, teoretiske perspektiv, analyseforløp, og prosjektets retning.

Dette lærer du

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om spesifikke trekk ved kvalitativ forskningsdesign
  • har inngående kunnskap om bruk av kvalitativ metode ved innsamling av empirisk materiale
  • kan analysere og formidle kvalitative data

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
  • kan analysere innsamlet datamateriale ved hjelp av kvalitativ metode
  • kan velge relevant forskningsmetode i lys av problemstilling, teoretisk perspektiv, analyseforløp og prosjektets retning
  • kan gjennomføre intervju tilpasset et kvalitativt forskningsdesign

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere problemstillinger der kvalitativ metode er relevant, og velge og benytte hensiktsmessige teoretiske og praktiske kunnskaper i denne analysen
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å velge og benytte hensiktsmessige teoretiske og praktiske kunnskaper i den kvalitative analysen
  • kan formidle resultatet av en kvalitativ studie
  • kan kommunisere om sammenhenger mellom forskning og kunnskapsutvikling
  • Læringsaktiviteter

    Undervisningen vil bli gjennomført som en kombinasjon av innspilte forelesninger på video og arbeid med eget prosjekt i gruppe.Veiledning vil bli gitt i forbindelse med eget prosjekt i gruppe.

    Det vil være mulig å gjennomføre kurset for studenter på utveksling.

  • Læringsstøtte
    Veiledning etter behov.
  • Pensum
    Lærebok er Emma Bell, Alan Bryman, Bill Harley (2022): Business Research Methods. Sixth Edition. Oxford University Press: Oxford. Følgende deler av boka er pensum: kap 1: s 6-16, kap 2, kap 3: s 46-71, kap 4: s 76 - 90, kap 5, kap 6, kap 7, kap 13: s 276 - 290, kap 17: s 361 - 381, kap 18, kap 19, kap 20, kap 21, kap 22, kap 23, kap 25
  • Forutsatte forkunnskaper
    AOS240 Samfunnsvitenskapelig metode eller tilsvarende.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Skriftlig eksamen i eksamensperioden teller 100% av karakteren.

    Det er en forutsetning at obligatorisk aktiviteter er godkjent for å få endelig karakter.



  • Sensorordning
    Ekstern sensor går gjennom og godkjenner opplegg for gruppeoppgave og skoleeksamen.
  • Obligatorisk aktivitet

    En obligatorisk innlevering av gruppeoppgave (godkjent/ ikke godkjent).

    Godkjent innlevering er et krav for å få gå opp til eksamen.

    Godkjent obligatorisk aktivitet fra tidligere år, er gyldig ved gjentak av emnet.

  • Undervisningstider
    2 timer seminar/forelesning per uke.
  • Opptakskrav
    Emnet er forbeholdt masterstudenter ved NMBU og rettet til de som skal skrive masteroppgaven i etterfølgende semester.