Studentkampanje – kastrasjon av hunnkatter

Av Kristine Welde Tranås

Kastrasjon av hunnkatter fører til færre hjemløse katter. Ikke alle hjemløse katter har det godt. Kastrasjon bidrar dermed til bedre dyrevelferd for katter.Foto: Gisle Bjørneby, NMBU

Vi er nå fullbooket. Det blir ny kampanje i august. Vi vil annonsere så fort det blir mulig å booke timer da.

NMBU Veterinærhøgskolen er landets eneste undervisningsinstitusjon i veterinærmedisin. For å sikre studentene basale ferdigheter i kirurgi, søker vi hunnkatter til kastrasjon.

Studentene deltar i operasjonen sammen med kirurgen og er aldri alene med dyret. Aseptiske prosedyrer følges som vanlig, og studentene veiledes med «hands on» undervisning. Anestesiolog og anestesidyrepleier sørger for trygg anestesi. Katten din får med andre ord en optimal behandling med dyktige og ansvarlige fagfolk.

Inngrepene foregår fast på onsdager fra 10. januar (uke 2) og frem til onsdag 24. april (uke 17). Prisen er 875 kroner inkl. body. Eventuelt ID-merking kommer i tillegg.

Vi kan dessverre ikke ta imot katter utenom disse tidene.

Ta kontakt på smadyr@nmbu.no eller tlf: 67 23 23 23.

Viktig informasjon før operasjonen:

• Katten må være over 6 måneder gammel, frisk og ikke drektig eller ha kattunger som er avhengig av å die (under 10 uker). Den kan ikke stå på medisiner.
  • Vi tar ikke imot villkatter studentkampanje. Katten må være tam og vant til håndtering av mennesker.
  • Time må bestilles og bekreftes på forhånd. Dette kan gjøres ved å sende en e-post til smadyr@nmbu.no
  • Avbestilling av timen må skje minst ett døgn i forveien. Møter du ikke til timen, vil du bli fakturert.
  • Oppmøte er på morgenen i resepsjonen på Dyresykehuset – smådyr (Veterinærhøgskolen, NMBU, på Ås). Du får tildelt tid når du skal møte.
  • Katten må holdes inne og faste (ikke få noe mat) fra kvelden i forveien, men må ha tilgang til vann.
  • Katten skal hentes mellom kl. 17:00 – 18.00 samme dag hvis ikke noe annet avtales.
  • Etter operasjonen skal katten holdes inne og i ro frem til fjerning av sting (12-14 dager). Katten vil få med seg body og et infoskriv om hva man skal være spesielt oppmerksom på i tiden etter operasjonen.
  • Hvis ID- merking skal gjøres samtidig, tas det regulær pris for dette.
  • Hvis katten ikke er operasjonsklar (eksempelvis har diare, er i et sent stadium av drektighet eller ikke håndterbar), faktureres eier.