Vil du bli lærling ved Dyresykehuset – hest?

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Bildet viser dyrepleierstudent Live Bratberg Ørmen som kysser islandshesten Visir på mulen.
Live er dyrepleierstudent og hadde mye erfaring med hest før hun begynte å studere ved Veterinærhøgskolen. – Å håndtere hest på sykehus er ikke det samme som å håndtere hest i stall, sier hun. Hvis du blir læring ved Dyresykehuset – hest lærer du mye om akkurat det.Foto: Camilla Wiik Gjerdrum

Er du interessert i hest og dyrepleie? Vurderer du å jobbe med hest, dyrepleie eller i hesteklinikk i fremtiden? Da bør du søke lærlingsplass hos oss!

Dyresykehuset – hest ved Veterinærhøgskolen, NMBU, søker læring i hestefag fra 01.08.2024.

Vi er et dyresykehus for hest og tilbyr utredning, medisinsk behandling, kirurgi og undersøkelser i alle omfang. Vi er på jakt etter deg som er selvstendig og har gode grunnleggende ferdigheter, kunnskaper og interesse for stell, håndtering og behandling av hest. Som lærling via NMBU får du tett oppfølging både av faglig leder i hestefag og lærling-koordinator.

Arbeidsoppgaver som læring ved Dyresykehuset – hest

• Delta i de daglige arbeidsoppgavene i en stall, stallarbeid, fôring, øvrig stell av hest og stallområde. Inn og utslipp, vedlikehold av stall og luftegårder.
  • Delta i og utvikle egne kunnskaper i de daglige rutiner i forhold til stalldrift, håndtering av ulike hester, stell, fôring, skoing. Håndtering av syke og skadede hester
  • Noe assistanse ved undersøkelse og medisinering
  • Smittevernarbeid, vask og desinfisering av bokser, undersøkelsesrom og øvrig stallområde.
  • Mosjonering av innlosjerte hester, lonsjering og håndtering av øvrige hester.
  • Noe bistandved undersøkelser, sårstell, røngten o.l

Kvalifikasjoner

• Du må ha bestått VG1, og påbegynt VG2.
  • Før tiltredelse forutsettes det at VG2 er bestått.
  • Erfaring, kunnskaper og stor interesse for hester, stell og dyrepleie.
  • Fravær blir vektlagt.
  • Interesse for og praktisk erfaring med hest blir vektlagt.

Personlige egenskaper

• Initiativrik, selvstendig og selvgående.
  • Håndtere ett til tider hektisk arbeidsmiljø.
  • Lærevillig, nysgjerrig og ha stor interesse for hest og stell.
  • Engasjert, ansvarsfull og pliktoppfyllende.
  • Du evner å ta ansvar for egen læring.
  • Grundig erfaring med ridning og kjøring.

Vi tilbyr

• Opplæring i gode fagmiljøer med vitenskapelig fokus.
  • Oppfølging av faglig leder i hestefag.
  • Oppfølging av lærlingkoordinator.
  • Opplæring i skader og sykdommer på hest.
  • Lærlingsamlinger arrangert av NMBU.
  • Gode arbeid og lønnsvilkår, flexitid.

Vår lærlingkoordinator og engasjerte veiledere sørger for at du alltid vil trives i din arbeidssituasjon. NMBU tilbyr et godt miljø for lærlinger med månedlige sosiale samlinger og faglige kurs. For deg som fortsatt går på videregående skole, er det muligheter for å gjennomføre prosjekt til fordypning hos NMBU.

Etter søknadsfristen vil vi gå gjennom søknadene, og kalle inn til intervju. Vi ønsker vitnemål og eventuelt attester legges ved søknaden. Krav om referanser.

Lønn

Lønn for lærlinger ved Dyresykehuset – hestKroner per måned
1. halvår, 30 prosent lønn10 452,-
2. halvår, 40 prosent lønn13 936,-
3. halvår, 50 prosent lønn17 420,-
4. halvår, 80 prosent lønn27 873,-

Om Dyresykehuset – hest

Dyresykehuset – hest er et henvisningsykehus som i hovedsak tar inn henviste pasienter fra veterinærer i felt. Våre pasienter kommer fra hele landet for utredning og behandling av medisinske, ortopediske og kirurgiske problemer.

Staben består av europeiske spesialister i indremedisin og kirurgi på hest, samt klinikkveterinærer og stipendiater. Vi utfører røntgen, ultralyd, MR og computer tomografi (CT) etter behov for våre pasienter.

Link til informasjon om lønn finner du her. Søknadsfrist er 24.04.2024.

Send søknad med navn, kontaktinformasjon, fødselsdato, søknadstekst, CV, attester og to referanser til Mari Mykkeltvedt.

Nysgjerrig på dyrepleier- eller veterinærstudiet etter fullført videregående skole?

Bachelor i dyrepleieVeterinærmedisin