Naturbaserte reiselivsbedrifter i Norge – en statusoversikt

Topptur over Hjørundfjorden
Topptur over HjørundfjordenFoto: Gunn Evy

Naturbaserte reiselivsbedrifter spiller en viktig rolle i opplevelsesturismen. BIOTOURs landsdekkende kartlegging av naturbaserte reiselivsbedrifter i Norge bidrar med kunnskap til videre utvikling, innovasjon og bærekraft i næringen.

Dette er en kortversjon av rapporten Naturbaserte reiselivsbedrifter i Norge. Statusoversikt, resultater og metode fra en nasjonal spørreundersøkelse (2018). Rapporten er laget av Stian Stensland, Knut Fossgard, Benjamin Bergsnov Hansen, Peter Fredman, Inga-Britt Morken, Gry Thyrrestrup og Jan Vidar Haukeland.

Vi oppsummer i denne teksten de viktigste funnene om næringens omfang, økonomi, muligheter og utfordringer.

Her kan du lese denne kortversjonen som et faktaark i PDF-format.

Omfang og lokalisering

Naturbaserte reiselivsbedrifter kan defineres som «Kommersielle foretak som mot betaling tilbyr aktiviteter eller opplevelser i naturen».

Det finnes mellom 2000–3500 naturbaserte reiselivsbedrifter i Norge. Mer enn seks av ti er familiebedrifter. De fleste er lokalisert i de tre nordligste fylkene i landet: Nordland, Troms og Finnmark. Tre av ti bedrifter har aktivitet i nasjonalparkområder, mens fire av ti holder til i randsonen til en nasjonalpark.

Innholdet i tilbudene

Tilbudet av naturbaserte reiselivsaktiviteter er variert. Dette er de fem vanligste:

  • Fiske: 62%
  • Vandring: fotturer, toppturer: 48%
  • Båt u/motor: kano, kajakk m.m. : 43%
  • Arrangement: 27%
  • Jakt: 26%

«Stillhet, ro, utsyn og andre sansekvaliteter» oppgis som den viktigste ressursen for virksomhetens evne til å levere produktet.

Andre viktige faktorer er:

  • «spesielle naturtyper»
  • «unike/ikoniske landskap eller områder»
  • «muligheten for fri ferdsel på annen eiers grunn (privat/offentlig)».

Økonomi og kildegrunnlag

  • Bedriftenes omsetning fra naturbasert reiseliv er på 2,3 millioner kroner i snitt.
  • Næringens totalomsetning er på opptil 8,1 milliarder kroner årlig, basert på anslagene i rapporten.
  • Over halvparten av bedriftene opplyser at de er i en oppstarts- eller vekstfase.
  • Foretakene er gjennomgående små med gjennomsnittlig 2-3 årsverk i naturbasert reiseliv.
  • Norske kunder stod for over halvparten av omsetningen innen naturbasert reiseliv.
  • De viktigste markedene utenfor Norge er Tyskland, Sverige, Storbritannia, Nederland, Danmark, USA og Finland.
  • Halvparten av kundene er gjenkjøpere, og omtrent 40 prosent av kundene er barnefamilier.

Motivasjon og ambisjoner

Livsstil og bærekraft er de dominerende motivene for å starte opp og drive en naturbasert reiselivsbedrift. Dette er klart viktigere motivasjonsfaktorer enn inntektsmål.

Det er stor utskiftning i bransjen. En tredel av de eksisterende bedriftene er etablerte etter 2010. Hver sjette bedrift som ble identifisert i en tilsvarende kartlegging i 2013, er nå nedlagt.

Optimismen i næringen er likevel sterk. Åtte av ti tror på økt lønnsomhet. Like mange regner med å øke omsetningen i løpet av de neste tre årene.

For siste treårsperiode sier seks av ti at lønnsomheten har gått opp, og over sju av ti at lønnsomheten har økt.

En av ti bedrifter er miljøsertifisert eller var i ferd med å bli det da kartleggingen ble gjennomført.

Samarbeid

Halvparten av bedriftene er medlem i et destinasjonsselskap. Av disse mener 86 % at medlemskapet er av betydning for å nå bedriftens mål. Andre vanlige medlemsorganisasjoner er:

  • Andre lokale næringsselskap
  • Norges Bondelag
  • NHO Reiseliv
  • HANEN
  • Norges Skogeierforbund

Samarbeid mellom ulike bedrifter i det naturbaserte reiselivet er utbredt:

  • 82 % samarbeider om markedsføring med andre reiselivsaktører
  • 77 % samarbeider om aktiviteter og attraksjoner
  • 75 % har et salgssamarbeid

Her kan du lese hele rapporten.

Publisert - Oppdatert

Del på