Turistene stormer ut i naturen

Av Hilde Nikoline Hambro Dybsand

Turister på tur i Dovrefjell-Sunndalsfjella Najsonalpark
Turister på tur i Dovrefjell-Sunndalsfjella NajsonalparkFoto: Hilde Nikoline Hambro Dybsand

BIOTOUR-forskeren Magnar Forbord er aktuell i en ny artikkel i Dagsavisen om økt etterspørsel etter naturopplevelser.

Her slår han fast at Koronaen har ført til stor økning i etterspørselen etter hytter, fritidsbåter og bobiler, i mange tilfeller for å oppnå naturopplevelser. Nordmenn har jevnt over stor kjøpekraft, og så lenge de ikke kan reise utenlands er det et potensial for at en god del av dem vil benytte seg av tilbud fra naturbaserte reiselivsbedrifter. For å lese hele artikkelen, trykk her.

Magnar Forbord.
Magnar Forbord. Foto: Ruralis

Magnar Forbord

Magnar Forbord er forskningsleder ved Ruralis (september 2019). Forbord er utdannet sivilagronom fra Norges Landbrukshøyskole i 1984 (nå NMBU). Han tok doktorgraden ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, NTNU i 2003 på en avhandling om nye industrielle nettverk i landbruket. Forbord, som ble forsker I i 2017, har utforsket ulike sider ved landbruks- og matsystemet, slik som samvirke og lokal foredling i primærlandbruket, forvaltning, eiendomslovgivning, rekruttering, reiseliv, bioenergi, arealbruk og bioøkonomi. Han har publisert en rekke artikler i internasjonale tidsskrifter, samt bokkapitler, forskningsrapporter og kronikker. I 2012 var han hovedredaktør for boka «Turisme i distriktene» utgitt på Tapir Akademisk Forlag.