Natur i hovedrollen - kultur i kulissene

Vi må huske på at det først og fremst er norsk natur som får turistene til å strømme til Norge. Kulturturisme kan imidlertid bidra til et mer bærekraftig reiseliv gjennom økt verdiskaping, skriver BIOTOUR-leder og professor Peter Fredman.
Vi må huske på at det først og fremst er norsk natur som får turistene til å strømme til Norge. Kulturturisme kan imidlertid bidra til et mer bærekraftig reiseliv gjennom økt verdiskaping, skriver BIOTOUR-leder og professor Peter Fredman.Foto: Sara Johannessen / Visitnorway.com

"Kulturministeren har rett i at norsk kultur kan bidra til verdiskaping i reiselivet, men vi må ikke glemme hva som får de fleste turister til å velge Norge", skriver BIOTOUR-leder Peter Fredman i sitt innlegg på BIOTOUR-bloggen.

Hvilken rolle bør natur og kultur få i markedsføringen av Norge som reiselivsdestinasjon?

I denne pågående debatten har kulturministeren og kunnskapsministeren tatt til orde for at kultur må være drivkraften for turismen i Norge.

Professor Fredman er uenig:

"Et kjapt Google-søk på «Norway tourism» gir ingen bilder av lutefisk, lefser eller Peer Gynt. Det som dukker opp er fjorder, fjell og fossefall. At norsk natur er den største turistmagneten, underbygges av BIOTOURs forskning".

Les hele blogginnlegget her.

Publisert - Oppdatert

Del på