Fra charter til skreddersydd ferie

.
.Foto: Shutterstock. Swen Stroop

Stadig flere turister ønsker å utforske feriemulighetene på egenhånd. Med nye, avanserte apper kan ferieopplevelsene være bare et tasteblikk unna.

 Innen reiselivet er nettsteder og apper som Visit Norway og TripAdvisor velkjente og har gjort Norgesferien enklere for teknologivante nordmenn.

- Nordmenn er teknologisk oppegående og har vært ledende på å bruke IT og mobilteknologi. Nå ser vi at nye apper og IT-systemer gjør det enda enklere å planlegge ferie i Norge. Når de såkalte «roaming»-kostnadene ved å benytte seg av mobildata blir lavere over hele Europa, åpner det seg nye muligheter. Nå kan turister også fra utlandet i større grad planlegge reisen underveis, sier forsker i naturbasert reiseliv ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Knut Fossgard.

 

Viktig for småbedrifter

 Han forsker på naturbasert reiseliv, blant annet gjennom BIOTOUR-prosjektet, hvor han ser på hvordan bruk av IT kan gi nye muligheter.

- For de mange små reiselivsbedriftene rundt om i landet gir bruk av IT store muligheter. Flere bedrifter får nå på plass systemer og lager gode, fleksible pakker for turistene. De digitale løsningene gjør det enklere å samordne de ressursene som finnes lokalt. Dermed kan selv små steder kunne tilby et bredt spekter av opplevelser og innfri turisternes individuelle ønsker og behov, sier Fossgard.

 

Langsiktig utviklingsarbeid gir resultater

Fergeselskapet Color Line og reiselivsaktøren xxloften er eksempler på store og mindre bedrifter som gjennom år har jobbet iherdig med å utvikle mer brukervennlig bookingsystemer, mens selskapet Outtt.com har samlet kunnskap om lokale steder og friluftsopplevelser «du ikke visste eksisterte».

– Vi har jobbet med å utvikle teknologiske løsninger som skal sette gode naturopplevelser i sentrum siden 2012. I fjor lanserte vi Outtt på web og mobil, sier daglig leder i Outtt AS, Erlend Eggen.

– Vi har jobbet systematisk med å utvikle gode, digitale løsninger siden 2008. Vi så at vi ved å utvikle et bedre program for å utnytte ressursene best mulig kunne håndtere langt flere turister og gi god kvalitet, sier administrator og partner i xxlofoten, Kenneth Greger-Pettersen.

– Vi har digitale løsninger øverst på agendaen og jobber med å videreutvikle våre bookingsider og knytte oss opp mot lokale samarbeidspartnere, sier IT-direktør i Color Line, Marianne Gade Gørbitz.

Color Line – mer enn bare ei ferge

Color Line har allerede testet ut erfaringen med å være mer enn bare et fergeselskap, men også kunne booke reise, overnatting og kultur- og naturbaserte opplevelser i samme bookingsystem. I 2014 inngikk de et samarbeid med Thon Hotels for å friste flere utenlandske turister til Norge.

– Samarbeidet har ført til langt flere bestillinger, også i midtuke og i lavsesong. Nå jobber vi videre med å forbedre bookingsiden, slik at kundene våre kan finne alt på ett sted. I tillegg til fergeturen med oss, vil de da også kunne booke det de vil oppleve i Norge, forteller Gørbitz.

Mer kunnskap om turistene

– At en storaktør som Color Line ønsker å inngå samarbeid lokalt og tilby sine kunder muligheten for selv å planlegge opplevelsene, er tidsriktig. Svært mange turister ønsker å utforske mulighetene på egenhånd, sier Eggen.

Derfor har han og teamet i Outtt samlet informasjon om aktiviteter i et område – og det bokstavelig fra A til Å. Via nettside og app kan de besøkende finne informasjon alt fra badeplasser og dykking til fisketurer, kulturminner, mat, overnatting og vandring. På ett år er appen deres blitt lastet ned over 30.000 ganger. Antallet brukere både å web og app øker raskt.

 – Med Outtt får turister og reisende et verktøy som gjør at de kan planlegge egne ferieopplevelser i detalj og finne fram når reisen er i gang. Brukerdataene som genereres gir viktig informasjon om hva turistene ønsker seg og gjør. Denne informasjonen tror vi kan være nyttig for norsk reiselivsnæring når de skal analysere utviklingen og gjøre gode strategiske beslutninger i framtiden, sier Eggen. 

Globale ambisjoner

Per i dag dekker Outtt opplevelser i store deler av landet.

– Vi er tilstede i områder som prioriterer å vise fram de gode natur- og friluftsopplevelsene som finnes i deres område. Det er områder som satser og vet at innhold er det som teller. God innholdsproduksjon avler trafikk. Målet vårt er ikke å vokse raskest mulig, men å levere informasjon om gode opplevelser i en tjeneste som fungerer. Fornøyde brukere er alfa og omega for både oss og alle våre samarbeidspartnere, sier Eggen.

På ønskelisten her hjemme står gode innholdsprodusenter som kan dekke deler av blant annet Agder og Rogaland. Ambisjonsnivået stanser imidlertid ikke ved riksgrensen.

– Nei, det langsiktige målet vårt er å lage en global plattform, der opplevelser knyttet til friluft og natur står i sentrum.

Fra post-it-lapper til kontroll

I 2010 tok xxlofoten hånd om 3000 gjester. I år vil tallet trolig passere 10.000, og det uten at administrasjonen i xxlofoten har økt.

– Vi så at hvis vi skulle klare å ekspandere, og samtidig tilby god kvalitet, så nyttet det ikke med xl-ark og gule post-it-lapper når folk booket tur eller det kom viktige beskjeder. Derfor utviklet et ressursstyringsprogram som gir god kontroll og oversikt i alle ledd, sier Greger-Pettersen.

De nyutviklede løsningene har gjort det langt enklere for små bedrifter som tilbyr for eksempel gårdsovernatting eller fiskemuligheter å samarbeide og koordinere tjenstene sine. Blir føreren av fiskebåten som skal ta den kinesiske familien ut på turen de bestilte ti måneder tidligere syk, så sikrer det digitale verktøyet at alle får beskjed og at det raskt kan hentes inn en erstatter.

Vinterturismen øker i Lofoten.
Vinterturismen øker i Lofoten. Foto: Shutterstock. Konstantin Tronin

Utnytte kapasitet

– I tillegg til bedre kontroll, sørger systemet for at det er mulig å booke reise når som helst på døgnet. Gjesten kan da umiddelbart få svar om hvilke tilbud som er tilgjengelig. Dette gjør at vi i langt større grad enn tidligere klarer å utnytte kapasiteten til de ansatte, sier Greger-Pettersen.

Det er nemlig ikke lenger slik at turistene strømmer til Lofoten kun i de korte, lyse sommermånedene.

– Vi begynner å få napp i det internasjonale markedet fra folk som har ferie når vi har mørketid. I utgangspunktet tror jeg ikke at det finnes noe tak for hvor mange turister vi kan ta imot. Vi kunne fint ha håndtert tre ganger så mange turister som i dag, spredt på sesong og ulike aktiviteter, sier Greger-Pettersen.

Skjer det, kan det som i dag er ei attåtnæring for småaktører tilknyttet xxlofoten kunne bli hovedinntektskilden. 

– For at det skal skje, må slike som oss kunne skaffe kundene. Da er gode administrative systemer som sikrer forutsigbarhet, samarbeid og kvalitet et must.

Mer ”smartferie” og samordning

Fossgard tror individuell skreddersøm av turistreiser i økende grad vil prege reiselivsnæringen, der nye apper som samler aktiviteter, overnatting og transport gir turistene stor fleksibilitet når de legger opp reisen.

- Smarttelefonene har gitt oss mulighet til å finne informasjon umiddelbart og vi forventer å kunne gjøre ting uten å måtte planlegge lang tid i forveien.

For bransjen tror NMBU-forskeren på enda mer samordning.

- Naturbaserte reiselivsbedrifter er små ofte med svært begrensede ressursser og liten synlighet i markedet. For mange av småbedriftene kan det være en god løsning å knytte seg til større aktører og nettverk. Tilgang til større markeder med aktivitet også i skulder- og lavsesong, vil bedre mulighetene for stabil helårsdrift.

Publisert - Oppdatert

Del på