Overgangsordninger - dekaner konstituert

Av Kai Einar Tilley

Organisasjon
OrganisasjonFoto: Shutterstock

På bakgrunn av vedtaket i styremøtet 16. juni har rektor konstituert sju dekaner for perioden fram til 31. desember 2016. For samme periode er det utarbeidet mandat for de konstituerte dekanene og endringer i mandat for instituttlederne og –styrene.

I styremøtet den 16. juni ble det vedtatt å opprette sju fakulteter med hvert sitt styre. For perioden fram til 31. desember har styret gitt rektor fullmakt til og ansvar for å innføre hensiktsmessige overgangsordninger.

Den 31. desember 2016 opphører instituttnivået som styringsnivå og de 13 instituttstyrene legges ned.

Konstituerte dekaner fra 8. juli til 31. desember 2016
Fakultet Konstituert dekan
Veterinærmedisin Anne Storset
Miljøvitenskap og naturforvaltning Øystein Johnsen til 01.09.16
Landskap og samfunn Eva Falleth
Biovitenskap Odd Arne Rognli
Realfag og teknologi Cecilie Rolstad Denby
Kjemi, bioteknologi og matvitenskap Are Aastveit/Yngve Stenstrøm
Handelshøgskolen NMBU Ragnar Øygard

Nåværende dekaner trer tilbake og fakultetsstyrer avvikles
Med konstituering av nye dekaner trer nåværende dekaner og prodekan ved Vetbio tilbake. Prodekan ved Vetbio stilles til disposisjon for konstituert dekan for Veterinærmedisin fram til hans fratredelsestidspunkt. De nåværende fakultetsstyrene avvikles.

Oppgavefordeling mellom instituttene og de nye fakultetene
De konstituert dekanene skal lede omstillingsprosessen på fakultetene med hovedfokus på administrativ organisering. Prosessen omfatter etablering av ny fakultetsadministrasjon og innledende arbeid med faglig organisering.
Instituttlederne og -styrene har ansvar for sikker og stabil drift av instituttet fram til 31. desember 2016.

Godkjenning av nyansettelser
Vitenskapelige stillinger som skal utlyses i overgangsperioden, skal godkjennes av konstituert dekan. Tekniske og administrative stillinger skal godkjennes av stillingskontrollgruppen. Denne gruppen består av rektor, administrasjonsdirektør og økonomi- og eiendomsdirektør.

Resten fortsetter som før – inntil videre
I første omgang skjer det ingen endring for andre ansatte. I de tilfellene hvor ansatte får ny tilhørighet, for eksempel ved sammenslåing av institutter, vil det bli en omstillingsprosess. Det vil skje i løpet av høsten. Mer informasjon kommer.

Mandat for konstituert dekan for perioden juli til desember 2016

Mandat for instituttstyret for perioden juli – desember 2016 (endringer fra tidligere mandat er markert i teksten med overstrykning og uthevet skrift)

Mandat for Instituttleder for perioden juli – desember 2016 (endringer fra tidligere mandat er markert i teksten med overstrykning og uthevet skrift)