NMBU får ansatt rektor

Av Kai Einar Tilley

Universitetsstyremøtet den 16. juni 2016 på Adamstua.
Universitetsstyremøtet den 16. juni 2016 på Adamstua. Foto: Eivind Norum

Styret ved NMBU har vedtatt at universitetet skal ha ansatt rektor.

Med seks mot fem stemmer falt rektors forslag om valgt rektor ved NMBU. Alle eksterne medlemmer av styret, inkludert styreleder, sikret flertallet for ansatt rektor. To av NMBUs ansatte stemte med flertallet.

– Dette har vært en krevende prosess og det har kostet en del for alle rundt bordet, sa styreleder Siri Hatlen etter at vedtaket var fattet.

Vanskelig avveining
For tilhengerne av valgt rektor handler saken om å sikre forskningens frie rolle og universitetets samfunnsoppgave. Tidligere i våres ble det samlet inn nesten 1000 underskrifter til støtte for valgt rektor.

For ansatt rektor handlet argumentasjonen i stor grad om utfordringene knyttet til de store, tunge oppgavene NMBU står overfor og utvikling av samarbeidet med eksterne aktører. Et godt svar på disse utfordringene er ansatt rektor og enhetlig ledelse.

Følg livestreaming av faglig organisering og styring- og ledelsesreglement:
Kl. 12.30 Sak 61/2016 Faglig organisering og Sak 62/2016 Styring- og ledelsesreglement for NMBU