Nytt senter for nukleær forskning ved NMBU

Av Cathrine Glosli

Tårbygningen og Urbygningen på NMBU
Tårbygningen og Urbygningen på NMBUFoto: Håkon Sparre

Landets største aktører innen nukleær vitenskap samles nå i ett senter hvor NMBU er en nøkkelpartner.

I dag kom nyheten om at Norsk nukleært forskningssenter (NNRC) får midler til opprettelse fra Norges forskningsråd. NNRC skal styrke Norges forskningskapasitet og kompetanse innen nukleær vitenskap. Senteret forener de fremste fagmiljøene fra NMBU, Universitetet i Oslo (UiO) og IFE - Institutt for energiteknikk. I tillegg kommer flere forsknings- og industripartnere i inn- og utland (se utfyllende liste nederst i saken).

– Dette er en hyggelig anerkjennelse av vårt sterke fagmiljø innen nukleære fag, og spesielt radiokjemi og miljøkjemi, sier NMBUs prorektor for forskning, Finn-Arne Weltzien. Han peker på at NMBU siden 2013 har drevet et senter for fremragende forskning innen radioaktivitet, mennesker og miljø (CERAD SFF).

Finn-Arne Weltzien
Finn-Arne Weltzien Foto: Finn-Arne Weltzien

– Dette gir mulighet til å videreføre solid kompetanse som er bygget opp over tid, og skal legge grunnlaget for neste generasjons forskere og gjøre dem i stand til å håndtere fremtidige utfordringer innen nukleær vitenskap og teknologi. Dette er et fagområde som er en viktig del av NMBU, og som har bare det siste året fått en fornyet aktualitet, sier han.

NNRC vil bidra sterkt til å dekke det norske samfunnets behov for kompetanse innen 1) strålevern og strålesikkerhet, 2) atomsikkerhet og atomberedskap, 3) produksjon av radionuklider for medisinsk og industriell bruk, og 4) avvikling av kjernekraftverk og håndtering av radioaktivt avfall.

Langvarige konsekvenser

NMBU har i mange år drevet forskning og utdanning undervisning innen miljøkjemi og radiokjemi, med særlig vekt på konsekvens- og risikovurderinger knyttet til radioaktiv forurensing.

– Norsk nukleært forskningssenter kommer til å bidra sterkt til å styrke nasjonal kompetanse og samfunnsberedskap, sier professor Deborah Oughton, nestlederen i det nye senteret, og leder av CERAD SFF.

– Effekten av denne satsingen vil strekke seg langt utover senterets levetid.

Deborah Oughton is the new director of CERAD
Deborah Oughton is the new director of CERAD Foto: Håkon Sparre

Strategisk tidspunkt

Oughton påpeker at det er flere medvirkende årsaker til senterets strategiske betydning.

– For tiden pågår det en prosess for nedstenging av og opprydding etter Norges forskningsreaktorer på Kjeller og i Halden.

– I tillegg er det økende interesse for kjernekraft som en mulig løsning på deler av Europas og verdens energibehov.

Hun påpeker også det siste årets store geopolitiske endringer og den økte usikkerhet etter Russlands angrepskrig mot Ukraina.

– Alle disse faktorene peker på at her er det et kunnskapshull som må fylles i årene fremover.

– Det er og vil bli større etterspørsel etter kunnskap, både forskere og fagpersoner.

Konsekvens- og risikovurderinger

I det nye senteret vil NMBUs hovedansvar være å videreutvikle nasjonal kompetanse angående vurderinger og håndtering av konsekvenser og risiko for helse og miljø knyttet til radioaktiv forurensing.

– Vårt fokus vil være nukleære kilder, transport av radionuklider i miljøet, atomberedskap og risikovurderinger, samt konsekvensutredning knyttet til kjernekraft og lagring av radioaktivt avfall fra forskningsreaktorene som skal dekommisjoneres, sier hun.

Om Norsk nukleært forskningssenter (NNRC):

• Samler de sentrale norske institusjonene som driver forskning og utdanning innen kjernekjemi og -fysikk.
  • Skal bedrive grunnleggende langsiktig forskning på høyeste internasjonale nivå.
  • Planlagt aktivitetsperiode: 2023-2031.
  • Finansiering: Norges forskningsråd (NFR).
  • Totalt budsjett for hele senterperioden: Cirka 300 millioner NOK. NMBUs andel er cirka 80 millioner NOK.
  • Partnere:
    • UiO (Koordinator)
    • NMBU
    • IFE - Institutt for energiteknikk
    • University of California, Berkeley, USA
    • IJC-Labs, University Paris-Saclay, Frankrike
    • Universitetet i Bergen
    • Norsk meteorologisk institutt
    • Forsvarets forskingsinstitutt (FFI)
    • University of Antwerp, Belgia
    • Lawrence Livermore National Laboratory, USA
  • Senteret ligger under Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning ved NMBU