Nytt Marie Curie-prosjekt om bærekraftig forvaltning av natur- og friluftsområder

Av Cathrine Glosli

Preikestolen, Lysefjorden.
Preikestolen, Lysefjorden. Foto: Shutterstock (Image-ID: 163322795)

Professor Øystein Aas er tildelt et MSCA Doctoral network. Prosjektets totale størrelse er på cirka 33 millioner kroner.

EU-kommisjonen kunngjorde nylig hvem som får tildelt midler gjennom ordningen Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA).
Marie Curie-ordningen er en del av EUs rammeprogram for forskning og innovasjon, og skal blant annet fremme forskermobilitet. MINA og prosjektleder Øystein Aas er tildelt et MSCA Doctoral network på 2,9 millioner euro, cirka 33 millioner kroner.

Digitale data og besøksforvaltning

Prosjektet har tittelen “Visitor monitoring and management in protected and recreational areas: new challenges, novel solutions for the Anthropocene”.

– Planen er å styrke kunnskapen for en mer bærekraftig forvaltning av menneskers bruk av natur- og friluftsområder, sier Aas.
Han påpeker at det finnes et stort, urealisert potensial for effektiv besøksovervåking i natur- og friluftsområder. Forskerne skal bruke data fra sekundære datakilder (som for eksempel apper og sosiale medier) til å bidra til kunnskapsbasert og bærekraftig forvaltning.

– Her er det en mulighet for å innhente store mengder data på en billig og effektiv måte, sier han.
Det er høye forventninger: Forskerne forventes å bidra til verdensledende, innovativ kunnskap om besøksovervåking og hvordan dette kan gjøres i den digitale tidsalder.

I prosjektet skal besøksdataene brukes til å begrense tap av biologisk mangfold og forringelse av rekreasjons- og verneområder. Forskerne skal også utvikle strategier for å styrke og styrke de sosiale, økonomiske og miljømessige fordelene for samfunnet fra disse ressursene gjennom naturbasert reiseliv.

Nordisk-Baltisk nettverk

MSCA-prosjektet er et samarbeid mellom seks universiteter i Norge, Sverige, Danmark, Island, Finland og Latvia. Det er et Nordisk-Baltisk nettverk med partnere som har samarbeidet i nesten 20 år. Til sammen skal det ansattes ti stipendiater i det fireårige prosjektet. To til tre av dem skal ansettes i Norge.

Han forteller videre at han hadde gode erfaringer med IMPRESS-prosjektet som NMBUs veterinærhøgskole ledet på siste halvdel av 2010-tallet. Slike søknader er strevsomme prosesser. Aas sier at de startet planleggingen allerede tidlig våren 2022, mens søknadsfristen var 15. november samme år.

– Jeg må innrømme jeg ikke ventet å få tilslag på første forsøk, sier Aas.