Vil inspirere jenter til å velge teknologifag

Christine Spiten var konferansier på Jenter og teknologi-dagen på NMBU i 2023.
Christine Spiten var konferansier på Jenter og teknologi-dagen på NMBU i 2023.Foto: Tommy Normann

Flere enn 300 jenter fra ungdoms- og videregående skoler i Viken og Follo var påmeldt da NMBU inviterte til Jenter og teknologi-dagen 15. februar.

Norge har stort behov for teknologer. Samtidig har mange fagområder innen teknologi svært lav kvinneandel. Derfor inviterer høgskoler og universiteter og hele landet hvert år til en inspirasjonsdag, der jenter i alderen 14 – 19 år kan bli kjent med mulighetene innen realfag og teknologi.

I år fant Jenter og teknologi-dagen sted 15. februar. På NMBU ble dagen ledet av NMBU-alumn, gründer og havteknolog Christine Spiten.

Lurte på hvor jentene var

Fra scenen i Aud Max på Samfunnet fortalte Spiten om hvordan hun, med bakgrunn i en master industriell økonomi og ledelse på NMBU, endte opp som grunnlegger av selskapet Blueeye robotics.

Du kan lese mer om Spitens karriere her.

Blueye robotics har utviklet en undervannsdrone – en idé Spiten fikk i løpet av studietiden. Målet var å gjøre det enklere for flere å utforske havet. Hun tok gründerskole, og begynte å frekventere start-up-kontorene MESH. Der hengte hun opp plakater for å finne mennesker som ville bygge undervanndrone med henne.

– Alle de som meldte seg på, var karer. Det var rart. Jeg skjønte ikke hvorfor ikke flere jenter ville være med, fortalte hun.

– Hvordan kan vi bidra?

Spiten trakk fram flere eksempler på hvordan ny teknologi kan påvirke livene våre. Blant annet fortalte hun om hvordan undervannsdronen hun selv har vært med på å utvikle, hjelper brannvesen og redningsvesen med søk under vann.

Hun mener jenter må introduseres for teknologi, og lære å ta den i bruk, tidlig.

– Hvis ikke går vi inn i en fremtid som er skapt av, og for, gutta. Det tror jeg ikke at vi vil, sa hun.

Spiten avsluttet foredraget med å trekke frem et sitat fra en store helt, sir David Attenborough: «Det er ikke et spørsmål om hvorvidt menneskene vil overleve, men hva slags verden vi kommer til å overleve i».

– Det synes jeg er så viktig at vi tar med oss når vi velger et studium, eller en jobb, eller hva vi bruker tiden vår og livene våre på. Hvordan kan vi bidra? Hvordan kan vi bruke vår drivkraft, nysgjerrighet og engasjement til å gjøre ting litt bedre for oss selv og andre?

Et studentpanel snakket om hvordan det er å være kvinnelig teknologistudent på NMBU. Foto: Tommy Normann

Vil utgjøre en forskjell

På programmet for Jenter og teknologi sto også en samtale med et panel bestående av kvinnelige teknologi-studenter på NMBU. De studerte blant annet robotikk, industriell økonomi og ledelse, bioteknologi, datavitenskap og design. Felles for dem alle var at de gjerne ville bruke studiene sine til å gjøre en forskjell.

– Jeg synes robotikk og biologi er spennende. Jeg kunne godt tenke meg å designe noe knyttet til helse, som gjør livet lettere for noen, sa Vishnupriya Jayachandran.

Hun studerer anvendt robotikk – en studieretning som tiltrekker seg klart flest mannlige søkere. Da hun begynte på studiet, ble hun skremt av at det ikke var flere jenter der, og tenkte et øyeblikk at hun måtte droppe ut.

– Men vi har blitt en liten jentegjeng som holder sammen. Det er en stor trygghet, sa hun.

Jenter og teknologi

Jenter og teknologi ble startet av universitetet i Agder i 2003. I dag samarbeidet NHO, NITO og Nasjonalt Senter for Realfagsrekruttering for å få flere jenter til å søke realfagsrekruttering.

Hvert år arrangeres det konferanser og opplevelsesdager for jenter på ungdomsskoler og videregående skoler. Der møter de rollemodeller og bedrifter som viser jentene hvilke muligheter som finnes innen realfag og teknologi.

På NMBU blir dagen arrangert av NMBU, Faktultet for realfag og teknolog, Fakultet for biovitenskap og Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap.

Programmet for dagen var som følger:

• Inspirasjonsforedrag av Christine Spiten
  • Kahoot med premier
  • Studentpanel med jenter som studerer tekniske fag ved NMBU – still spørsmål!
  • Inspirasjonsforedrag fra NMBU til egen StartUp
  • Spennende 90 minutters aktiviteter med pedagoger fra Vitenparken.
    Du kan velge mellom tre aktiviteter:
    • 1. CRISPR – bioteknologi
    • 2. Grønn koding