Professor har laget dataspill for å hjelpe kjemistudentene

Av Tonje Lindrup Robertsen

Tre studenter spiller dataspill i kjemi ved NMBU

Et nytt dataspill skal gjøre det lettere for studenter å lære kjemi. Ved å ta kunnskap fra laboratoriet inn i spillverdenen, blir kjemifaget lettere tilgjengelig for studentene, håper professoren bak nyvinningen.

– Du kan slukke brannen i kaffetrakteren med bakepulver! Det funker, det er ikke tull. 

 Kjemistudentene Lea Dyrseth, Ina Stokke Kvinge og Marcus Dalaker Figenschou lener seg over pc-skjermen og peker ivrig.  

De er i ferd med å teste et nytt dataspill som er utviklet ved NMBU og som skal brukes i kjemiundervisningen på universitetet. Tanken bak spillet er å gjøre et forholdsvis tungt og abstrakt materiale lettere tilgjengelig for studentene.  

Oppdraget er å få studenten Nils opp om morgenen, trygt gjennom morgenrutinene og fram på campus i tide til å rekke «verdens beste kjemiforelesning». 

Klarer Nils å helle kaffe i kaffekoppen, og ikke tran? Den som spiller, må velge riktig formel for å få Nils trygt gjennom morgenrutinene.
Klarer Nils å helle kaffe i kaffekoppen, og ikke tran? Den som spiller, må velge riktig formel for å få Nils trygt gjennom morgenrutinene. Foto: Tonje Lindrup Robertsen / NMBU

– Det beste med spillet er at det setter kjemi inn i hverdagen og hjelper deg med å se at kjemi egentlig er overalt. Jeg blir mer motivert til å lære kjemifaget, sier Lea Dyrseth. Hun tar en bachelor i kjemi og skal studere matvitenskap videre.   

– Spillet henter opp ting vi har jobbet med på laben, så vi får repetisjon ved hjelp av spillet. Det er lettere å huske det du har lært når det knyttes opp mot konkrete situasjoner og noe fysisk, sier hun.   

Molekylær input 

Ildsjelen bak spillet er kjemiprofessor Yngve Stenstrøm. Han forteller at han så potensialet for et slikt spill under koronapandemien, da mange studenter satt mye for seg selv og skulle lære kjemi via digital undervisning og filmede forelesninger. 

Kjemiprofessor Yngve Stenstrøm er ildsjelen bak spillet. Her viser han det fram til bachelorstudenter i kjemi.
Kjemiprofessor Yngve Stenstrøm er ildsjelen bak spillet. Her viser han det fram til bachelorstudenter i kjemi. Foto: Tonje Lindrup Robertsen / NMBU

– For mange var dette ekstra tungt. Jeg tenkte at studentene kunne trenge en litt lettere inngang til stoffet, og hjelp med å sette kjemi inn i mer konkrete sammenhenger, sier han.   

– Hovedtanken er at spillet skal være litt morsomt, kunne gjøres i en pause og gi litt (molekylær) input som kanskje gjør at man også lærer litt mer.  

Per i dag er spillet en prototype som kjemiunderviserne på NMBU ønsker å utvikle videre. Det har vært til testing hos flere studenter, og er nå tilgjengelig for alle kjemistudenter på NMBU i Canvas.  

Humor i læring 

Flere av situasjonene som studentene må få figuren Nils gjennom i spillet, er velkjente for studentene. Han må for eksempel – ved å kunne de riktige, kjemiske formlene – finne fram til kaffekoppen på kjøkkenet, finne de riktige produktene i dusjen og komme seg unna en hissig hund. Alt ved hjelp av kjemikunnskap.  

Mange av situasjonene har et humoristisk preg. 

– Det var veldig gøy første gang jeg spilte spillet, for jeg var ikke rask nok. Tiden gikk ut og jeg tapte. Da kom det opp et nydelig bilde av Ynge Stenstrøm på skjermen, med en snakkeboble hvor det sto «Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet». Da lo jeg godt, forteller Ina Stokke Kvinge. 

Professoren er ikke sint, bare skuffet, hvis studentene ikke klarer å få Nils fram til kjemiforelesningen i tide.

 –  Det er lettere å lære kjemi med spill i undervisningen. Kjemi er et fag som fort blir litt svevende når man skal lære masse strukturer og formler, men her får du sett koffein, tran, citronellol, eter og mye annet i hverdagen. Dette er stoffer som vi tidligere har jobbet med i laboratoriet, sier hun.   

Lea Dyrseth mener humoren i spillet viser at underviserne bryr seg.  

–  Det er veldig bra at de som foreleser også lager spill. Det sier mye om at de bryr seg om oss studenter, både at vi skal lære, men også at vi skal ha det gøy når vi lærer.

Vi lærer forskjellig 

Yngve Stenstrøm viser til en grunnleggende læringsfilosofi om at ulike mennesker tilegner seg kunnskap på ulike måter.  

– Ettersom studenter er forskjellige, så vil noen læringsmetoder passe for noen, men ikke alle. Vi ønsker at det skal være mulig å velge de læringsmetodene som studenten selv foretrekker, slik får de forhåpentligvis bedre motivasjon og større læringsutbytte. Dette er spesielt viktig når vi underviser i store kurs som for eksempel organisk kjemi, hvor de fleste studentene ikke skal bli kjemikere, men må ha noe kjemikompetanse inn i andre studieretninger, sier Stenstrøm.    

Stort potensiale framover 

Marcus Dalaker Figenschou studerer bachelor i bioteknologi. Han er enig i at dataspill er en morsom måte å lære kjemi på.  

Det gir en mer interaktiv læring, kontra det at du må tenke veldig abstrakt når du jobber med kjemi. I spillet ser kjemien mer tredimensjonal ut og er satt i en annen kontekst. Man blir litt lei etter hvert av å bare sitte med en bok og løse oppgaver. Det er artig med et avbrekk og en annen måte å lære på, sier han. 

Dalaker Figenschou håper studentene ser mer dataspill i undervisningen framover.  

– På ungdomsskolen og videregående prøver de å implementere mer spillbasert læring og bruker mye spill for å løse oppgaver. Det er supert at vi kan få det på universitetet også. I matematikk, for eksempel, kan man legge oppgaveløsning inn i et spill. Da blir det en mer praktisk setting hvor du kanskje må løse en ligning for å bygge en bro og komme deg videre i spillet, og så du må bruke matematikken for å komme deg videre. Jeg tenker – og håper – at spill som dette kommer til å bli ganske utbredt i undervisning framover. 

Professor Yngve Stenstrøm er innom kjemilaben sammen med studentene Ina Stokke Kvinge, Lea Dyrseth og Marcus Dalaker Figenschou.
Professor Yngve Stenstrøm er innom kjemilaben sammen med studentene Ina Stokke Kvinge, Lea Dyrseth og Marcus Dalaker Figenschou. Foto: Tonje Lindrup Robertsen / NMBU

Vil du prøve spillet? Klikk her!

Klarer Nils å helle kaffe i kaffekoppen, og ikke tran? Den som spiller, må velge riktig formel for å få Nils trygt gjennom morgenrutinene.

Fakta:

Om NMBUs kjemispill 

  • Dataspillet er finansiert av NMBU og DIKU  
  • Programmert i Unity 2.0 
  • Spillet er en del av en større pakke laget for digitalisering av kjemiundervisningen ved NMBU, som også inkluderer blant annet tema-videoer og nettinnhold som utvikling av flere selvtester for studenter.  
  • Innhold og ide:  
    • Yngve Stenstrøm; KBM/NMBU  
    • Simen Antonsen, OsloMet (tidligere postdok på NMBU) 
    • Helge Ørjan K. Stenstrøm, KBM/NMBU 

 Programmering: 

  • Håkon Sverdvik, Læringssenteret 
  • Marius Samuelsen, Læringssenteret 
Vil du prøve spillet? Klikk her!

Publisert - Oppdatert

Del på