Utbyggere og planleggere har ikke tillit til hverandre

Kommunene detaljplanlegger altfor mye altfor tidlig, ifølge Terje Holsen på NMBU. Foto: Georg Mathisen

Byggesaker og planlegging tar så lang tid at det skader byene. – Det er en tillitskrise, sier Terje Holsen ved NMBU.

Politikerne og byggenæringen snakker både mot hverandre og forbi hverandre. Da de møttes på Arendalsuka, var Terje Holsen med for å forklare og analysere.

Skadelig treghet

– Politikere i kommunene har en forestilling om de grådige utviklerne som bare er ute etter å tjene penger. På den andre siden er det litt for mange utbyggere som har en forestilling om at kommunene og politikerne ikke har noen forståelse for det de gjør, forklarer Holsen.

Langdryge prosesser skader byene, ifølge Bygg Arena Arendal. Paraplyorganisasjonen samler de store foreningene og konsernene i bygg, anlegg og eiendom.

Effektive planer

– Målet er å redusere samfunnskostnaden og øke samfunnsnytten ved å skape effektive planprosesser, sier Nancy Jøssang. Når hun ikke organiserer debatt for Bygg Arena Arendal, er hun daglig leder i by- og stedsutviklingsfirmaet Opus i Bergen.

Nettopp i Bergen har byutviklingsbyråd Thor Haakon Bakke (MDG) advart mot å kjøpe tomter for dyrt ut fra en urealistisk forventning om hvor mye de kan utnyttes. Der trekkes planene om 600 boliger på Mindemyren frem som et eksempel på treg planlegging.

Vil ha forutsigbarhet

– Det vi trenger, er forutsigbarhet. Det er med på å øke lysten til å investere i eiendom og å regne riktig, sier Petter Cedell, som er konserndirektør for eiendomsinvesteringer i Selvaag Bolig. Han understreker at det ikke er noe spesielt for Bergen at premisser blir endret etter at det allerede er laget store og omfattende planer.

– Vi må komme dit hen at vi kan få bygd tillit og stole på hverandre, sier Cedell. Han ønsker seg en tydelig bestilling fra politikerne.

Det samme mener kommunikasjons- og samfunnsdirektør Kjell Kvarekvål i JM Norge. – La oss samle bransjen og kommunepolitikerne og bli enige om en politikk som vi kan jobbe etter, sier han. – Vi vil levere gode, bærekraftige boliger. Hvordan skal vi få til det når tiden løper fra oss? spør Kvarekvål.

Detaljplanlegger tidlig

Terje Holsen er førsteamanuensis ved Institutt for eiendom og juss på Fakultet for landskap og samfunn ved NMBU. Han peker på at selv om det handler litt om tillit i noen av de viktigste lovparagrafene, så er det ikke mye igjen av den tilliten i praksis:

– Veldig mye av denne debatten handler om en form for tillitskrise, sier han. – Det skjer dessverre ikke noen plangjennomføring av de fromme ønskene som politikerne har. Tillitskrisen gjør at kommunale planleggere driver detaljplanlegging i altfor stor grad altfor tidlig i prosessene.

Enkelt og populært

Han illustrerer det hele med et kjent eksempel fra forhandlingsteorien. Han skal selge appelsiner. Én kjøper vil ha appelsinene for å lage juice. En annen kjøper vil ha dem for å bruke skallet til krydderkaker.

– Hvis ikke forhandlingen er basert på tillit, risikerer vi at dere to forhandler mot hverandre. Hvis de går inn og forklarer hva de trenger, så kan den ene betale mindre for juicen, den andre kan betale mindre for skallet, mens han som selger appelsinene, får mer penger, forklarer Holsen.

– Det er paradoksalt at det som alle fremhever, er de gode, tette byene med kvartalsstrukturer. Hva ble de planlagt ut fra? Tre betingelser: Maks fire etasjer, bygg inntil nabogrensen og bygg ut til gategrensen. Når vi tenker på disse områdene, kan vi diskutere hvor mye detaljer vi egentlig trenger i planene. Hvor mange av de 38 vedleggene har du lest fra A til Å? spør Terje Holsen.