Immatrikulering 2022Foto: Tommy Normann/NMBU

I strålende solskinn ble nye NMBU-studenter immatrikulert  på storplenen mellom Urbygningen, Cirkus og Tårnbygningen.

En fanfare med blåsere fra tre kanter åpnet showet og en litt høytidelig stemning satte seg.

Immatrikulering 2022 Foto: Tommy Normann/NMBU

Så kom alle dekanene, prorektorene og rektor skridende inn i prosesjon, kledd i tradisjonelle kapper, med prorektor for utdanning Elise Norberg og rektor Curt Rice i front.

Immatrikulering 2022 Foto: Tommy Normann/NMBU

NMBU har fått ca 1500 nye studenter i år, og over 1000 sto i sin fineste stas på plenen i dag. Alle hadde fått hver sin rose.
Dessuten fikk alle et eksemplar av årets kunsttrykk, en tegning av Mattis Mendoza Sveinhaug. Han vant årets tegnekonkurranse.

Immatrikulering 2022 Foto: Tommy Normann/NMBU

Prorektor for utdanning Elise Norberg var årets konfransier og ledet alle trygt gjennom seremonien.

Jens Bartens, leder for studenttinget, var førstemann ut til å snakke til studentene.

Immatrikulering 2022 Foto: Tommy Nordmann/NMBU

Så fulgte rektor Curt Rices tale.

Immatrikulering 2022 Foto: Tommy Normann/NMBU

Alle dekanene presenterte hvert sitt fakultet og studieprogrammene sine i tur og orden. Studentene deres ga seg til kjenne ved å løfte rosen sin i været.

Immatrikulering 2022 Foto: Tommy Nordmann/NMBU

Pikekoret Ivar løste opp stemningen med noen gladsanger.

Immatrikulering 2022 Foto: Tommy Normann/NMBU

Leo Alfredo Ruiz Montes fra Nicaragua fikk æren av å avslutte det hele med Internasjonale studenters tale, før prosesjonen gikk ut.

Fakta

NMBU immatrikulering er for nye studenter som er tatt opp til et bachelorprogram, et femårig masterprogram eller et engelsk program. I tillegg deltar studenter på Grunnstudium, Frie realfag og årets gjestestudenter.

Fanfaren er komponert av vår egen professor ved Fakultet for realfag og teknologi, Edvin Østergaard.

(Klikk på bildene for større versjon)