Slik tar du vare på plantene i ferien

Trine Hvoslef-Eide, professor i anvendt bioteknologi på NMBU, har flere triks for å sørge for plantene når hun tar ferie.Foto: Tonje Halvorsen Walde

Er du usikker på hva du skal gjøre med plantene dine når du reiser bort i sommer? Her er planteforsker Trine Hvoslef-Eides beste tips.

Trine Hvoslef-Eide plasserer en grønn plastkasse på et bord på verandaen sin. En kort gåtur unna ligger Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), hvor Hvoslef-Eide jobber som professor i anvendt bioteknologi på Fakultet for biovitenskap. I tillegg leder hun mastergraden i urbant landbruk, som ble opprettet i 2021.

Planteforskeren er ikke fremmed for å eksperimentere hjemme i egen hage, og de siste årene har hun testet flere metoder for å sørge for plantene mens hun er på ferie. Her er hennes beste tips:

Pass på sola

Planter trenger, kort fortalt, tre ting for å trives: Lys, vann og næring. Men selv i Norge kan sommersolen kan være sterk. Uansett om du har plantene innendørs eller ute i en hage, bør de plasseres slik at de ikke står i direkte sol.

– Finn en skyggefull plass. Planten tørker fortere ut i sola enn i skyggen. Dessuten kan sola være sterk ute. Setter du plantene i skyggen, er det ikke fare for at de blir solbrente, tipser Hvoslef-Eide.

Er du så heldig – eller uheldig – å eie en balkong, bør du få plantene vekk derfra før du reiser bort.

– Balkonger er ofte vendt mot sola, og en balkong med overbygg er noe av det verste som finnes for en plante. Hvis man har en hage å sette plantene ut i, bør man gjøre det, sier Hvoslef-Eide.

Selv setter hun de fleste av plantene sine ut på verandaen. Det får de passelig mengde skygge, og litt vann hvis det skulle regne. Her får de også stå i fred for snegler, som har vært et problem de gangene Hvoslef-Eide har plassert potteplantene sine rett på plenen.

Systemer for undervanning

Når plassering er bestemt, må vanningen på plass. Hvor mye vann som trengs, avhenger av hva slags plante det er snakk om.

– Noen planter må vannes annenhver dag. Andre trenger vann hver andre uke. Sukkulenter og kaktuser, for eksempel, trenger ikke å vannes så ofte, sier hun.

Hun har selv falt ned på tre vanningssystemer som hun tar i bruk når hun er på ferie:

Undervanningsbrett

Hvoslef-Eides favoritt er et grønt plastkar, som hun fyller med vann og legger et brett over. Brettet har små bein, som gjør at det står litt opp fra vannet. Over brettet legges det en vanningsmatte, som trekker til seg vannet.

Når plantene plasseres på brettet med vanningsmatte, får de tilgang til akkurat så mye vann som de trenger. Har du ikke vanningsmatte, kan du for eksempel bruke et gammelt håndkle.

– Dette er den beste måten å gjøre det på. Jeg prøvde det for første gang i fjor, og da jeg kom tilbake fra ferie, var plantene finere enn de ha vært når jeg har vært hjemme, forteller Hvoslef-Eide.

Noe av det fine med dette systemet, er at plantene selv forsyner seg med den mengden vann de trenger. Dermed kan en kaktus plasseres på samme brett som en tørst oxalis. Skulle det blir tomt for vann, kan du spørre en nabo fylle på brettet.

– Da risikerer du ikke at det vannes for mye. Det er det naboer gjør, i sin godhet, sier Hvoslef-Eide.

Dryppvanner og selvvannende potter

En annen metode som Hvoslef-Eide har testet med hell, er å kjøpe en dryppvanner. Det er en tut som festes på en plastflaske med vann, og stikkes ned i blomsterpotta.

Det viktigste her, er å ha store nok flasker – gjerne halvannen liter, forteller Hvoslef-Eide. Likevel anbefaler hun denne metoden først og fremst til planter som ikke trenger så mye vann.

– Dette kan du gjerne teste hjemme, før du reiser på ferie. Fyll en flaske, putt den i en blomsterpotte og se hvor lang tid det tar før flaska er tom. Da ser du hvor mye vann planten trenger, sier hun.

Det siste tipset fra planteforskeren er å bruke blomsterpotter med undervanning. På forskerens veranda står det blant annet roser og physalis i slike potter.

– Slike får du på de fleste hagesentre. Noen har også hjul på, som gjør det lettere å flytte på plantene, forteller Hvoslef-Eide.