Polytunneler tar planteforskning til nye høyder

Av Tonje Halvorsen Walde

Ny infrastruktur med polytunneler på Senter for klimaregulert planteforskning (SKP)Foto: Pia Christine Norheim

Ny infrastruktur med polytunneler vil bidra til å finne nye løsninger som gjør gress og korn motstandsdyktige mot klimaendringene.

– Vi jobber med et stort fokus på kontinuerlig forbedring, modernisering og utvikling.  Polytunnelene er en del av dette, men også redskapsfornying og utstyr for presisjonslandbruk er verktøy vi nå har tatt i bruk, sier Jan Roger Torp Sørby, senterleder for Senter for klimaregulert planteforskning.

Polytunnelene vil bli brukt i forskning relatert til klimatilpasning, effekter av temperatur og nedbør på planters vekst, utvikling og produktkvalitet.
De vil i tillegg legges til rette for å simulere ulike klimascenarioer og innhente relevant data rundt plantenes utvikling i ulike prosjekter på korn- og grasvekster.

Dekan Kari Kolstad og professor Morten Lillemo, fakultet for Biovitenskap, understreket viktigheten av forskningen på disse områdene under åpningen.

– Resultatet vi har foran oss er en robust unik infrastruktur på friland i Norge. Vi kan gjennomføre en vekstsesong med vanlig landbruksredskap og forsøksteknisk utstyr, og samtidig koble dette til klimaregulering og til teknologiske nyvinninger, sier Sørby.

Prosjektet har vært et samarbeidsprosjekt mellom SKP og BIOVIT over flere år, og er finansiert av interne NMBU midler til avansert vitenskapelig utstyr, i tillegg til en andel egenfinansiering og egeninnsats fra SKP og BIOVIT.

Senter for klimaregulert planteforskning (SKP) og fakultet for Biovitenskap åpnet fredag 17. juni nye polytunneler. Foto: Pia Christine Norheim