Lyst på en litt mer vegetarisk jul?

Frukt og grønnsaker er godt om vinteren også!
Frukt og grønnsaker er godt om vinteren også!Foto: Shutterstock

Kanskje har et familiemedlem bestemt seg for å være vegetarianer eller veganer? Kanskje er hverdagen preget av alle rådene om å spise mindre kjøtt og som følge av det føles ikke julemiddagen like fristende som før?

Ingen tvil om at det vil være lurt om vi her i vesten spiste mindre kjøtt, både av klimahensyn – men også for at det skal være nok mat til alle. Også i fremtiden.

Forandre juletradisjoner????

Jula er kanskje den tiden på året hvor vi er aller mest tradisjonsrike i matveien. Pinnekjøtt eller svineribbe? Lutefisk med masse deilig bacon eller torsk? Noen går utenom de mest vanlige rettene og velger rådyrstek eller hjort, for i jula skal det beste vi vet på bordet! Men må det nødvendigvis være kjøtt eller fisk, hvis vi skal velge noe annet? For proteinrike planter i kostholdet er bra for bærekraft og bra for helsa. Også i jula!

Likevel, mye er veldig bra med den tradisjonelle norske julematen, hvis man tenker etisk og miljø- og klimavennlig på det: Råvaren er oftest norsk, og dermed særdeles kortreist! Sjekk gjerne opprinnelsesland i butikken. Dyrevelferd er også et hett tema i Norge, og du som forbruker har stor påvirkningskraft.

Et lite juledytt

Hvis dere har tanker om å vri julematen litte grann mot det mer vegetariske, har stipendiat ved fakultet for Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap Tora Asledottir følgende tips:

• Spis en forrett! En salat for eksempel
  • Øke mengden grønnsaker i forhold til mengden kjøtt/fisk
  • Lag tilleggsretter av grønnsaker. Det kan gjøres enkelt ved å koke eller steke en enkelt velsmakende grønnsak, spennende krydret.
    • For eksempel:
    • - Salat med rødbeter, nøtter og honning
    • - Inkludere gulrot og andre rotgrønnsaker i kålrotstappa (for å gjøre tilbehøret mer spennende)
    • - Rosenkål og druer
    • - Rosenkål og sopp
    • - Gratinere grønnsaker i ovn
  • Bruk sopp, tofu eller rispapir til å lage facon som erstatning for bacon på lutefisken.
  • Det finnes mange gode oppskrifter på fullverdige vegetariske hovedretter på nett, for eksempel Matprat.
  • Velg vegisterkaker istedenfor medisterkaker til ribba.
  • Jula er lang. Det finnes mange muligheter!
Mett julenisse
Mett julenisse Foto: Illustrasjon