- Jeg ville vise mangfoldet på NMBU

Av Eivind Norum

Landskapsarkitekturstudent Hannah Dahlby Nilsen laget tegningen som alle nye studenter ved NMBU får i forbindelse med oppstarten. Foto: Ilustrasjon Hannah Dahlby Nilsen

Landskapsarkitekturstudent Hannah Dahlby Nilsen har laget årets tegning til alle nye studenter ved NMBU.

Hannah Dahlby Nilsen, som kommer fra Fredrikstad, har ett år igjen på sin utdanning ved NMBU og høsten 2022 vil hun være ferdig utdannet Landskapsarkitekt. Det gleder hun seg til, og samtidig roser hun av fagmiljøet ved NMBU.

- Det er mange inspirerende forelesere ved NMBU. I tillegg er det mange spennende kurs å ta. I tillegg er det inspirerende omgivelser å studere i. Jeg liker godt å nyte et avbrekk i NMBU-parken, sier Nilsen.

I løpet av studiet ved NMBU har jeg vært gjennom flere kurs med fokus på håndtegning av landskap og bygninger, og har slik utviklet stor interesse for dette

- I tillegg har jeg jobbet en del med portrettegning på fritiden, forklarer hun.

Nilsen håper årets tegning blir godt mottatt, og forteller at hun har benyttet vannfarger og sort blekkpenn.

Om tegningen

Årets trykk er sammensatt av to deler hvor Nilsen ønsket å få frem både det historiske og fagområdene til universitetet.

- Jeg ønsket først og fremst å gi et tradisjonelt og litt formelt preg for motivet ved å benytte en sirkulær ramme. Denne skal presentere NMBU som et viktig og historisk universitet i Norge. Jeg tenkte først at den ytre rammen kunne kobles med de syv fagområdene, men jeg mener NMBU er så mye mer enn bare det. For å nyansere og la alle studenter kjenne igjen noe fra sitt studie, valgte jeg å heller lage et omfattende motiv som viser mer tematisk mangfoldet av studietilbud. Videre ønsket jeg å gi motivet i midten et litt kunstnerisk og uformelt preg, og fremstille den spesielle stemningen parken gir sammen med de klassiske monumentale bygningene. Urbygningen og tårnbygningen er to vakre og sentrale landemerker alle gjenkjenner fra campus og studentlivet, og det var helt naturlig å fokusere på disse.