Offisiell åpning av Veterinærbygningen – og feiring av samlokalisering av NMBU

Den nye Veterinærbygningen og Urakse-parken.
Den nye Veterinærbygningen og Urakse-parken.Foto: Håkon Sparre, NMBU

Endelig! For en glede det er å kunne invitere ansatte og studenter til to store begivenheter 1. og 2. september.

Veterinærhøgskolen og Veterinærinstituttet har litt etter litt flyttet inn i de nye bygningene i løpet av første halvdel av 2021. Ansatte og studenter har overvunnet koronarestriksjoner og forsinkelser,   stått på og tatt det flotte bygget i bruk.

Tiden er inne for den offisielle overrekkelsen av symbolsk nøkkel fra Statsbygg til NMBU og Veterinærinstituttet. Overrekkelsen vil feires med et stort arrangement 1. september og følges opp med fest og et faglig arrangement for studenter og ansatte 2. september. For å gjøre det helt klart: ansatte og studenter er invitert til begge arrangement.

Dronning Sonja vil kaste glans over arrangementet 1. september. Statsråder, representanter fra næringslivet, og samarbeidspartnere i  organisasjoner er også invitert og har takket ja.

1. september

12:00 – 13:00 Åpent arrangement i parken foran Veterinærbygningen

NB: Arrangementet er fullbooket, men arrangementet fra kl. 12 til 13 vil bli strømmet. Lenke til livestream her.

Statsbyggs direktør Harald V. Nicolaisen overrekker de symbolske nøklene til landbruks- og matminister Olaug Bollestad og forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim, som igjen leverer nøklene videre til NMBUs rektor Curt Rice og til konstituert administrerende direktør ved Veterinærinstituttet, Jorunn Jarp.

Statsrådene og ledere av institusjonene vil holde taler og det blir kunstneriske innslag og studentkor.

Leder i Norsk studentorganisasjon, og tidligere studenttingsleder ved NMBU, Tuva Todnem Lund, er konferansier.

13.00 – 14.00 Kake og kaffe for studenter og ansatte serveres i Bikuben

2. september

Vi skal naturligvis også feire oss selv! Vi skal feire at laget vårt er samlet, at NMBU endelig er i mål etter en lang og arbeidskrevende prosess, og at vi nå er enda bedre rustet til å jobbe med samfunnsoppdraget vårt.

Derfor inviterer vi også studenter og ansatte til en stor fest 2. september.

Feiringen er todelt og starter klokken 12.30 på Storplenen. Den første delen inneholder en blanding av faglige og kulturelle innslag fra NMBUs studenter og ansatte.

Programmet vil inneholde taler av rektor Curt Rice, dekan Anne Storset, VET, og eiendomsdirektør Kjersti Sørlie Rimer. Du vil få et innblikk i de fem bærekrafts-arenaene til NMBU og fagområdet “én helse”. Studentene vil vise frem EIK Lab - Senter for studentinnovasjon, Urban Lab og klinikkundervisningen ved VET og det hele vil krydres med ulike  kulturelle innslag fra studentene.

Konferansier for arrangementet er prorektor for utdanning, Solve Sæbø, og –studentleder på VET, Magnus Dypvik.

Fra klokken 15 og utover til klokken 21 blir det fest! Det blir servert mat og drikke og etter hvert blir det konsert med Trygve Skaug og Darling West.

Vi håper så mange som mulig ønsker å møtes til en uformell og hyggelig sammenkomst. Her kan du endelig kan treffe andre ansikt til ansikt på tvers av fakulteter og avdelinger etter en lang periode med teamsmøter og arbeid hjemmefra.

Praktisk informasjon om ivaretagelse av smittevern og annet kommer nærmere arrangementsdato.

Hjertlig velkommen!