Det beste tipset for en god semesterstart

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Hvordan er det å begynne å studere på NMBU? Er fadderuken så gøy som den høres ut som? Hva er egentlig en immatrikulering for noe, og må man virkelig lese hele pensumlisten?

− Jeg kom rett ut fra videregående og var veldig sulten på verden og skikkelig gira. Men den første kvelden følte jeg meg veldig alene på rommet mitt her. Men så, da jeg våknet morgenen etterpå, var det noen som sto og banka på døra mi og dro meg ut på en fadderuke som det føles ut som jeg ikke er ferdig med enda.

Det er Ina Finnerud (21), leder for studentutvalget, som forteller om sin egen spede start her på universitetet i NMBU-podden. Ina ble akkurat ferdig med en bachelor i internasjonale miljø og utviklingsstudier ved Fakultet for landskap og samfunn og har rukket å tilbringe tre år på fakultetet vårt og NMBU.

Hva er det egentlig som skjer de første ukene når man er student?

− Når du kommer hit som student, har du ofte ett fag i hele august. Du starter rett på med det akademiske, med forelesninger. Og så får du masse info om hvordan du registrerer deg i fag, hvordan du kan ta bilde og få studentkort for eksempel. Det er mye informasjon, det må jeg bare si, men det er også veldig mye moro, ler Ina.

Grillfest, quiz, hengekøyetur, standup, studentforeninger, idrettsdag ... les mer om fadderuka her!

− Fakultetene har litt forskjellige opplegg. Noe er felles, som grillfest, stand up på samfunnet, idrettsdag – du må beregne å sette av god tid de første par ukene til å både sette deg inn i fag og informasjon, men også til fest og det sosiale. Fadderuka er kjempeviktig, tipser Ina.

Dine beste tips for en god studiestart?

− Ikke si nei!

Hun utdyper:

− Vær åpen for de mulighetene som er der - meld deg inn i samfunnet så du blir en del av det fellesskapet som er der. Og det viktigste «pro tip»et mitt er å huske at alle andre føler seg akkurat som deg i starten, så ikke tenk at du er den rare her eller at alle andre er så selvsikre. Her på Ås har vi en veldig unik foreningskultur med studentforeninger med alt fra sosiale foreninger til sportsforeninger til foreninger som jobber for klima og bærekraft - vi har til og med en rumpeldunk-forening!

For å bli kjent med foreningene og få nye venner med samme interesser som deg – eller gjøre noe helt nytt − stikk innom det som kalles graskurs onsdag 18. august på Samfunnet. Her stiller foreningene opp stands, forteller om seg selv og rekrutterer nye medlemmer

Ina deler også noen faglige tips:
− NMBU er et lite universitet og det gjør at vi mange av klassene her er små. Du kan få en god relasjon med professoren din og få tett faglig oppfølging. Ikke vær redd for å sende en mail! Folk forventer at studenter er nysgjerrige. Og så tror jeg det er viktig at man får litt struktur i hverdagen sin. Jeg sier jo at du burde være på alt, men du burde også vite når du skal si nei til ting og ikke brenne ut.

Så var det dette ordet, da. "Immatrikulering". Hva er det?
− Faglig betyr det å føre noen inn en matrikkel, altså føre noen inn i et skjema, et register. Og på vanlig språk betyr det at du som student blir en akademisk borger. Det betyr at du offisielt blir tatt opp i universitetssamfunnet, og det er veldig stort.

Denne teksten er et utdrag fra podcasten «Hvordan er det å begynne å studere på NMBU», som er en samtale mellom podcastvert Morten Ellingsen og student Ina Finnerud. For å høre Inas svar på spørsmålet om man virkelig må lese hele pensum samt flere tips om økonomi, studiehverdagen, livet i bokollektiv og mat i studietiden, hør podcasten i sin helhet her.