8 studenter fra NMBU tilbringer sommeren hos Statsbygg

fra venstre: Signe Lindstad Isum, Nora Christine Hjelme (bak), Christina Ming Kei Wong (foran), Fredrik Dalen (bak), Alexander Widnes (foran), Charlotte Borchsenius (bak), Sivert Hennum (foran), Lisa Hoff Strøm.Foto: Marie Hoff-Nilsen

Statsbygg sitt Summer Internship blir stadig mer populært og årets 1793 søkere overgår fjorårets rekord. Hele tretti prosent av de utvalgte studentene kommer fra NMBU.

Til sammen er det 28 studenter som har fått sommerjobb hos Statsbygg i år. De skal i løpet av seks uker jobbe tett sammen med andre studenter og erfarne kollegaer.

Her er de ulike studieretningene som er representert fra NMBU:

• Eiendom, 3 studenter
  • Industriell økonomi, 2 studenter
  • Data Science, 1 student
  • By- og regionsplanlegging, 1 student
  • Landskapsarkitektur, 1 student

Fokus på tverrfaglighet

Charlotte Borchsenius er landskapsarkitekturstudenten som har kapret en av de ettertraktede stillingene. Hun jobber i avdelingen faglig ressurssenter og får samarbeide med studenter fra helt andre studieretninger som byggingeniør, siviløkonomi og industriell økologi gjennom prosjektene hun er involvert i.

– Det er veldig spennende og inspirerende å jobbe med mennesker med ulik faglig bakgrunn, sier Charlotte.

Lisa Hoff Strøm er ferdig med sitt fjerde år som student på Data Science, og er godt i gang med arbeidet hun skal utføre denne sommeren. Hun er utplassert i avdeling for digitalisering og utvikling, og jobber på et prosjekt som ser på rapportering av miljødata.

– Vår oppgave er å se på hvordan Statsbygg kan forenkle og effektivisere håndtering av informasjon knyttet til miljøkrav og miljøoppfølging, sier Lisa.

På lik linje som Charlotte, setter Lisa stor pris på det tverrfaglige miljøet de får være en del av.

– Grunnen til at jeg søkte Statsbygg var nettopp at jeg hadde hørt at de jobbet mye tverrfaglig. Jeg mener godt samarbeid er nøkkelen til suksess, tilføyer Lisa.

En bransje i stor utvikling

Som datastudent beskriver Lisa seg selv som en teknologientusiast som brenner for smarte løsninger. På studiet lærer hun blant annet mye om databasebygging, analyse og hvordan en best kan dele styringsinformasjon. Dette mener hun har kommet veldig godt til nytte når hun har fått bruke teori ute i praksis i sommer. Ikke minst trekker hun frem Statsbygg sitt prosjekt Smartdrift som veldig spennende, som blant innebærer at fremtidige inspeksjoner av bygg skal foregå ved hjelp av droner, bildegjenkjennelsesteknologi og kunstig intelligens.

– For meg som studerer data er det veldig interessant å komme inn i en bransje som er veldig åpen for nye muligheter. Det synes jeg er gøy!

Stort digitaliseringspotensial i byggenæringen

Lisa håper at flere med databakgrunn får øynene opp for byggebransjen og ser hvilke muligheter det byr på. Dette er avdelingsdirektør for digitalisering og utvikling i Statsbygg, Linda Mari Byström, enig i. Hun mener god kompetanse om digitale verktøy en selvsagt og ettertraktet ressurs innenfor bygg- og anleggsbransjen.

– Digitaliseringspotensialet er enormt i byggenæringen og vi trenger mange kloke digitaliseringshoder i årene som kommer, påpeker Linda.

Gode muligheter for fast jobb

Videre forteller Linda at det er store muligheter for de som vi satse på denne bransjen. En god del av de som har hatt sommerjobb i Statsbygg blir faste ansatte i løpet av ett eller to år, ifølge Linda.

– Dette er en fin måte å rekruttere gode ressurser på som både har relevant fagkompetanse, noe erfaring fra Statsbygg og interesse for å jobbe i vår næring. Det er minst like viktig at studenter innenfor data og IT oppdager og lærer byggenæringen å kjenne, slik at de kan være med å forme morgendagens løsninger, sier Linda.