NMBU er det mest populære universitetet i Norge

Av Tonje Halvorsen Walde

NMBU campus
NMBU campusFoto: NMBU

Ny studie viser at NMBU har flest følgere i sosiale medier sammenlignet med antall studenter.

– Vi er fornøyde med at et så lite universitet kan være så synlige. Det er verdt å legge merke til, sier rektor Sjur Baardsen.

Undersøkelsen har sett på forskjellen til Norges ti universiteter i antall følgere på sosiale medier, og hvilke sosiale medier kanaler hvert enkelt universitet fokuserer mest på.

På topp

Det er selskapet Focus on Listening som har gjennomført undersøkelsen. Daglig leder Rasmus Sørensen sier at de har gjennomført undersøkelsen på bakgrunn av at de eier en transkriberingsplattform, som digitalt brukes av mange studenter i Norge, Danmark og Sverige.

– Mange vil nok tro at det er et universitetene med et bredt utdanningsutvalg, som f.eks. Universitetet i Oslo, som har flest følgere. Men faktisk er det NMBU som har flest følgere på sosiale medier per registrert student, sier Sørensen.

– Nesten alltid når man regner noe sammenlignet med antall studenter så er vi i toppen, det viser den høye kvaliteten til NMBU, sier Baardsen.

NMBU har i overkant 6000 studenter og over 59.000 følgere på diverse sosiale medier.

Vektet mot størrelsen på universitet har NMBU langt flere følger i sosiale medier enn mange av de andre universitetene i Norge. Foto: Focus on Listening

Kjennskapen til NMBU øker

Kjennskapsmålingen til NMBU øker for hvert år, og merkevarebygging har blitt et viktig satsningsområde.

– Vi ser på kjennskapsmålinger at vi stadig blir lagt mer merke til. Så ser vi det vel også på en god søkning til studiene våre. Samt at næringslivet er blitt mer oppmerksomme på oss og tar mer kontakt om mulige samarbeid, sier Baardsen.

– Jeg tror at god merkevarebygging på sosiale medier fører til at flere potensielle studenter søker seg inn på de universitetene, sier Sørensen.

Rektor Sjur Baardsen
Rektor Sjur Baardsen Foto: Håkon Sparre

– Jeg vil rose alle de ansatte ved NMBU som er aktive i offentligheten og deltar i samfunnsdebatten innen sine fagfelt. I tillegg har vi et svært aktivt og godt studentmiljø, og studentene er også svært gode ambassadører i sosiale medier, sier Baardsen.

Noen funn hentet fra undersøkelsen:

• Norges miljø- og biovitenskapelige universitet har 10 følgere per registrert student og er dermed det universitetet med flest følgere per antall registrerte studenter.
  • Ser man på absolutte tall er det Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet med sine over 281.000 tilhengere det mest fulgte universitetet i Norge på sosiale medier.
  • LinkedIn er plattformen med flest følgere. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet har hele 137.000 følgere på LinkedIn, langt mer enn nummer to som er Universitetet i Bergen med 68.000 følgere.
  • Universitetet i Oslo har flest følgere på Facebook med mer enn 105.000 følgere, mens Universitetet i Agder bare har 4000 følgere på Facebook.

Sjekk ut våre sosiale medier: