Ny podcast om teknologi og byplanlegging

I podcasten Rom for utvikling guider Kristoffer Pinheiro og Thea Sanner, studenter i by- og regionplanlegging, NMBU, lytteren gjennom jungelen av teknologiske verktøy innen byplanlegging. Foto: Rom for utvikling podcast

Med podcasten Rom for utvikling kan du holde deg oppdatert på teknologiutviklingen innen byplanlegging. Nye episoder hver uke.

– Podcasten handler om hvordan evolusjonen av digitale verktøy kommer til å endre byutviklingen. Det handler om hvordan folk i bransjen, som arkitekter, eiendomsutviklere og planleggere jobber. Og ikke minst hvordan byene forandres med teknologien. Tar robotene over byene? Er vi på vei mot et overvåkningssamfunn? Vil det være bruk for arkitekter i framtiden?

Slik introduserer Kristoffer Pinheiro tematikken for den nye podcasten «Rom for utvikling». Pinheiro og medstudent Thea Sanner har sammen utviklet og produsert byutviklingspodcasten som ble lansert denne uka.

Kristoffer Pinheiro, student i by- og regionplanlegging, NMBU
Kristoffer Pinheiro, student i by- og regionplanlegging, NMBU Foto: Privat

For alle som er interessert i teknologi og byutvikling

– Grunnen til at vi lager denne podcasten er egentlig  å gi informasjon til universitetet om hvilke digitale verktøy som finnes der ute i byutviklingsverden. Dette gjør vi for at undervisere og studenter i eiendomsfag, by-og regionplanlegging og landskapsarkitektur kan holde seg oppdaterte, forklarer Sanner, og legger til:

– Men vi tror den er like interessant også for alle andre som er nysgjerrige på teknologi og byutvikling.

Noe av motivasjonen bak podcast-prosjektet grunner i at underviserne ikke alltid har mulighet til å følge den digitale utviklingen. I det et kurs er ferdig planlagt har det allerede dukket opp en ny løsning som kanskje fungerer bedre. Med podcasten ønsker studentene derfor å bidra inn i undervisningen med å gi oppdateringer om hva som rører seg i bransjen.

Økt kjennskap gir bedre forutsetninger i arbeidslivet

For studenter vil det også være en stor fordel å ha fått en introduksjon til ulike digitale verktøy uten å nødvendigvis ha dyptgående kunnskaper om dem.

– For mange vil det hjelpe å ha hørt om teknologien når de kommer i ny jobb. På den måten har de allerede noen knagger å henge ny kunnskap på. Det gjør kanskje at det blir lettere å komme seg inn i jobbhverdagen, sier Sanner.

Thea Sanner, student i by- og regionutvikling, NMBU
Thea Sanner, student i by- og regionutvikling, NMBU Foto: Privat

Teknologi for effektivitet, samarbeid og medvirkning

– Teknologiske verktøy kan ofte fungere som felles plattformer for å snakke samme språk. I bygg- og eiendomsbransjen er det mange fagretninger, og da er gode kommunikasjonsverktøy viktige, sier Pinheiro.

Studentene fremhever også at gode, digitale løsninger kan bidra til å heve medvirkningen i bygg- og byutviklingsprosjekter – slik som for eksempel VR-teknologi, som er under stadig utvikling. I første episode snakker studentene med NMBU-forsker Ramzi Hassan som driver NMBUs VR-lab.

– Jeg synes en av de kuleste episodene er den hvor vi snakker om rendring. Det kommer fram interessante kontraster i den episoden, sier Sanner.

Pinheiro trekker fram intervjuet med administrerende direktør i Spacemaker, Håvard Haukeland, som en annen av favorittene i rekken. Selskapet har utviklet en programvare som lar arkitekter og boligutviklere teste ulike bygningskonsepter på tomter, for å optimalisere plassbruken og effektivisere planleggingsprosessen.

Takker underviserne for støtten

– Vi er så heldige å ha gode undervisere som er åpne for kreativitet. Så vi vil gjerne takke Elin Børrud som står bak Senter for integrert og transfaglig undervisning i planlegging (SITRAP),  Marius Grønning, førsteamanuensis i by- og regionplanlegging og Tin Phan, tidligere ansatt ved SITRAP, for å ha støttet og inspirert oss i arbeidet med podcasten, sier Pinheiro. NMBUs Læringssenter har hjulpet til med teknisk støtte.

Hør podcasten Rom for utvikling her (nye episoder slippes hver uke).

Følg podcasten Rom for utvikling Facebook og Instagram.