Nå tenner moder alle lys. Virkelig.

Hva synes du? Vakkert opplyst eller bittelitt for mye? Det er ikke bare lett å være nabo i desember.Foto: Shutterstock

Nabohuset blinker som et tivoli og selv er du i ferd med å bli den famøse Grinchen med juleglede i minus. Hvilke rettigheter har du om det blir aldeles for mye julelys?

Ikke så mange, viser det seg. Med mindre du har flyktet til den avsidesliggende hytta i en dyp skog eller ute på de store fjellviddene. Da kan du få inn et poeng om nærmeste hyttenabo plutselig skulle finne på å dekorere med blinkende lys så selv villreinen blir døgnvill. Bor du derimot slik de aller fleste av oss bor; i bygd, by, på et tettsted eller andre steder hvor man må forvente å ha en nabo, ser det skralt ut.

– Naboloven er ikke sånn innrettet at du har visse rettigheter. Den har fokus på skadene. På hva du må tåle av ulemper som kommer fra naboeiendommen. Og dette er en skjønnsmessig vurdering som har alt å gjøre med forholdene på den plassen du bor på, forklarer Einar Bergsholm, dosent ved Institutt for eiendom og juss.

Det betyr at det er vanskelig å vite i utgangspunktet hva som er lov og ikke. Naboloven er ikke som for eksempel lover for skatt og moms, der reglene er klare og gitte.

Kontekst is king
– Naboloven inviterer til skjønnsmessige vurderinger i hvert enkelt tilfelle, og konteksten betyr nesten alt, sier Bergsholm.

Men hva om naboen har hengt opp alle lysene sine i en klase rett utenfor soveromsvinduet mitt? Da må jeg vel kunne si noe?

– Ja, det beste er uansett alltid å prøve å komme i prat med naboen. Folk er jo gjerne ikke ute etter konflikt, for det synes de fleste av oss er ubehagelig. Og det er to kriterier du kan gå etter: Er ulempene høyere enn det du trenger å finne deg i? Og er ulempen unødvendig påført? Dersom du mener at naboen helt klart kan henge opp lysene sine på en litt annen måte som er til mindre ulempe for deg, er den kanskje unødvendig påført forklarer Bergsholm.

Snakk om det
Hvis praten ikke fører fram, er det forliksrådet som er første adresse. Deretter går veien til tingretten. Men eksperten understreker: Både du og naboen skal få lov til å ha både juletre og julelys om dere vil det. Rådighet over egen eiendom og friheten du har i hjemmet ditt er stor.

– Man kan for eksempel tenke seg at et grisehus ikke trenger å ligge tett opptil tomtegrensen og plattingen der naboen inntar frokosten sin i sommerhalvåret. Eller at trampolinen din ikke absolutt må stå rett under soveromsvinduet til det eldre ekteparet i nabohuset som trenger å hvile middag.

Tommelfingerregen for naboskap er å se på det naboloven kaller uturvande (unødvendige) eller urimelige ulemper

– Hvis noe er ventelig, må du finne deg i det. Julelys i desember er ventelig, slår Bergsholm fast.

"Bent Høie har sagt det"
Dosenten legger til at dersom noe er politisk villet, vil det uansett alltid stå sterkere i en rettssal. Og vi husker vel alle helseminister Bent Høies oppfordring om å begynne å pynte til jul ekstra tidlig i år. «Heng opp en stjerne i vinduet,» sa han, ministeren.

Så der mistet du det beste grinche-kortet ditt i tingretten. I år er julelysene politisk villet.