Takk for innsatsen

Av Eivind Norum

Verdens blideste gjeng. Noen av renholderne ved NMBU er samlet ved Andedammen.
Verdens blideste gjeng. Noen av renholderne ved NMBU er samlet ved Andedammen. Foto: Eivind Norum

NMBU har 1800 ansatte og av alle disse er det 35 stykker som utfører et arbeid som hele universitetet trenger. Både ansatte og studenter. Uten innsatsen fungerer ikke universitetet.

Det handler om de ansatte i Renholdsenheten ved NMBU. En enhet som består av ca 35 personer. De er ansvarlige for alt av renhold i universitetets bygninger. Det å være ansvarlig for renhold ved NMBU betyr at du har en omfattende jobb. Det er vask av gulv, det er overflatevask og det er vask av utallige berøringspunkter. Og koronasituasjonen har ikke akkurat gjort jobben enklere.

– Vi utfører daglig og periodisk renhold på alle disse bygginger. I det siste etter COVID- 19 har vi hatt mye fokus på berøringspunkter og kontaktflate vask. Det er en av de første arbeidsoppgavene vi begynner med hver eneste dag, sier renholdsleder Roshani Dhungana.

Arbeidet inkluderer også andre tjenester.

– Vi sørger for at håndsprit og engangskluter er til stede for våre studenter og ansatte.

Nylig overtok enheten også ansvaret for renholdet i det nye veterinærbygget.  Og med det fikk de plutselig 60 000 kvadratmeter ekstra.

– Vi er veldig stolte over å ha startet med renholdstjenestene på det nye Veterinærbygget, sier Dhungana.

Renholderens dag

Første mandag i desember er Renholderens dag. I anledning dagen fikk vi samlet mange, men ikke alle renholderene til å ta et bilde. Vi endte opp med denne videoen. Gratulerer med Renholdernes dag, alle renholdere ved NMBU!

[video:https://youtu.be/oPwfQ4NQWKc]

NMBU takker for den gode jobben dere gjør. Ikke mist utfører dere alle en ekstraordinær smitteverninnsats for å begrense spredningen av Covid-19.

Fakta:

• NMBU har 150 bygg
  • Ca. 200 000 kvadratmeter med areal.
  • Ca. 110 000 kvadratmeter rengjøres daglig
  • Renhold gir trivsel