Anne Sverdrup-Thygeson tildelt nasjonal formidlingspris

Av Mette Risbråthe

Anne Sverdrup-Thygeson med boka "På naturens skuldre".
Anne Sverdrup-Thygeson med boka "På naturens skuldre".Foto: Mette Risbråthe

Du har sikkert sett eller hørt henne. Anne Sverdrup-Thygeson har de siste årene vært i alle kanaler, der hun med iver og entusiasme lærer oss å forstå naturen, og insektene spesielt. Nå gjør Forskningsrådet ære på hennes arbeid ved å tildele henne formidlingsprisen for 2020.

Juryen begrunner tildelingen med at professor Anne Sverdrup-Thygeson er en av Norges mest produktive formidlere de siste årene. Hun bruker sin kunnskap og formidlingsevne i en bredere debatt om tap av biologisk mangfold og hva naturen betyr for oss alle.

«Med en unik entusiasme og et stort hjerte for saken, når hun fram til svært mange – både unge og gamle, politikere og media,» skriver den i sin begrunnelse.

Dette er bøker hun har gitt ut de siste to årene:

• Boka «Insektenes planet» ble utgitt i 2018. Den er oversatt til 22 språk og gitt ut i mer enn 25 land, blant dem Storbritannia, USA, Kina, Russland, Korea, Japan og Brasil. Boka lå på Sunday Times’ bestselgerliste og ble listet blant årets ti beste bøker om vitenskap av museumsinstitusjonen The Smithsonian i USA. Anne Sverdrup-Thygeson får fanbrev fra begeistrede lesere over hele verden – blant annet tolv år gamle Thiel fra Korea som vil bli biolog og studere på NMBU etter å ha lest boka.
  • Barneboka «Insektenes hemmeligheter» kom i 2019 og har oppnådd svært høye opplagstall til å være en barnebok. Den er også utgitt i Sverige, Korea, Kina og Canada.
  • Bildeboka «Dovendyret og sommerfuglen» kom i februar 2020.
  • Den nye boka «På naturens skuldre» kom i slutten av august i år, og tre opplag er allerede utsolgt. Et fjerde opplag er under trykking i skrivende stund. Boka ble solgt til Storbritannia allerede før den var ferdig skrevet og nylig ble også de svenske rettighetene solgt.

Insektenes dronning
Juryen fremhever at Sverdrup-Thygeson bevisst har inntatt rollen som "insektenes dronning".  Insektene og deres liv og betydning har rykket nærmere folk flest takket være Anne Sverdrup-Thygeson. Hun har et smittende engasjement for insektene og deres truede plass i naturen, og kan ta en del av æren for fremveksten av humlehotell og blomsterenger i norske hager, fremholder juryen.

Hilsen fra utdanningsministeren
–  Jeg vil gratulere Anne Sverdrup-Thygeson med prisen for fremragende forskningsformidling, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim i en kommentar.

– Hun klarer på en fremragende måte å levendegjøre insektenes betydning for livet på jorden. Hun er en befriende nyskapende, god og ærlig formidler av det biologisk mangfolds betydning, blant annet fortalt gjennom insektenes liv, sier han.

Stor kapasitet
Anne Sverdrup-Thygeson er professor i bevaringsbiologi ved NMBU, og vitenskapelig rådgiver ved Norsk institutt for naturforskning, NINA.

Kollegene rundt henne lurer på om hun har flere timer i døgnet enn oss andre. Anne rekker alt. Hun er professor og vitenskapelig rådgiver. Hun har doktorgrad i bevaringsbiologi og foreleser i naturforvaltning. Hun blogger og er fast inventar i Ekko og Abels tårn. Hun er en mye brukt foredragsholder og hyppig gjest i media hvor hun deler av sin kunnskap om insektenes liv og betydning.

Allsidig formidler

– Anne er en av mine yndlingsforfattere, sier Sjur Baardsen, rektor ved NMBU

– For det første skriver hun veldig godt, for det andre velger hun temaer som interesserer meg og for det tredje så er hun en formidler av rang. Hun er i sosiale medier så vel som i de tradisjonelle, radio og TV. Jeg har kjent Anne i en god del år nå og som rektor ved NMBU er jeg veldig stolt av å ha henne med på laget. Vi trenger flere formidlere som henne, avslutter han.

Formidlingsprisen ble delt ut av forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim i forbindelse med nasjonal åpning av Forskningsdagene 2020. Prisen er på kr 500.000,-.

Vi gratulerer!