Hva er finansmarkedenes ansvar i det grønne skiftet?

Av Karen Moe Møllerop

Kan man investere seg til bærekraft? Må det reguleringer til? Dette og mer skal førsteamanuensis Torun Fretheim ved NMBU Handelshøyskolen og kapitalforvalter og tidligere sjef for Oljefondet Knut Kjær diskutere tirsdag.

I januar arrangerte NMBU Handelshøyskolen et bærekraftseminar. Der møttes Fretheim og Kjær i en felles interesse for klima og finans.

De forsøker begge å finne ut hvordan finansmarkedene kan bidra best mulig i det grønne skiftet, hun som forsker ved NMBU, han som praktiker i sin rolle som styreleder i FSN Capital. Kjær har lang erfaring som kapitalforvalter, blant annet sjef for Oljefondet.

Tidligere leder av Statens pensjonsfond utland (Oljefondet), Knut N. Kjær holder inspirasjonsforedrag for våre studenter. Foto: Håkon Sparre

Forholdet mellom klima og finans er ett av mange tema hos Dagens Næringslivs digitale alternativ til Arendalsuka, DN Studio. Samtalen mellom Fretheim og Kjær ledes av Thina Saltvedt, sjefsanalytiker for bærekraftig finans i Nordea. Hovedspørsmålet er om finansmarkedene er den mest effektive arenaen for å bekjempe klimaendringer. Sendinga er tilgjengelig for alle.

Thina Saltvedt er sjefsanalytiker for bærekraftig finans i Nordea.
Thina Saltvedt er sjefsanalytiker for bærekraftig finans i Nordea. Foto: Privat

Hva er bare markedsføring?
Grønnvasking er et velkjent begrep for mange. Fenomenet er også utbredt i finansmarkedene.

- I det siste har det vokst fram et voldsomt univers av bærekraftige og samfunnsansvarlige investeringsalternativer. Det kan være lurt å se over strategiene som brukes for å skille mellom faktiske bærekraft-strategier og ren markedsføring, sier Fretheim.

Tirsdag vil hun komme nærmere inn på hvordan man som privat investor kan investere for å minke klimaavtrykket.

Reguleringer må til
Både Fretheim og Kjær er enige om at klimarisiko ikke er tilstrekkelig priset inn i markedene i dag.

- Klimaproblemet er en feilprising som ikke kan rettes opp i finansmarkedene. Det må justeres av myndighetene i form av for eksempel mye høyere karbonavgifter, sier Kjær.

Du finner sendinga her.