Årets kunstrykk til alle nye studenter

Av Eivind Norum

Alle nye studenter får en spesiallaget tegning av NMBU-student Undis Furuberg.
Alle nye studenter får en spesiallaget tegning av NMBU-student Undis Furuberg. Foto: Eivind Norum

Rektor valgte ut bildet som alle nye studenter får ved oppstart ved NMBU.  Årets kunstner er NMBU-student Undis Furuberg.

Undis Furuberg har illustrert og tegnet ut årets motiv som trykkes i 1500 unike nummererte eksemplarer.  Og det er bare nye studenter som får dette velkomsttrykket.

Furuberg er landskapsarkitekturstudent på fjerde året ved universitetet.  Hun har hentet inspirasjon fra NMBUs bygg og park for å lage årets tegning. Og hun reagerte med glede da hun fikk høre at NMBUs ledelse, med rektor i spissen, ønsket å benytte nettopp hennes tegning.

- Det var hyggelig at dere ville bruke den. Det er gøy. Jeg ville vise frem noen kjennetegn og landemerker på campus. Jeg ville formidle litt av det jeg tenker på når jeg vil vise frem NMBU. Jeg har valgt ut fem ulike elementer fra det historiske til det moderne. I tillegg til bygningene har jeg lagt til alperips, bjørk og eikenøtter som eksempler på den varierte beplantningen på campus, forteller en smilende Furuberg.

Andedammen fikk prioritet

Det viktigste elementet i tegningen er likevel ikke byggene.

- Byggene er viktige, men Andedammen er den viktigste. Den er perlen i parken. Her finner du andehuset som studentene maler. Det er utgangspunkt for så mye moro mellom de ulike studentforeningene. Og studentforeningene er karakteristiske for NMBU. Derfor kom det øverst i tegningen, sier Furuberg.

Tegningen var en utfordrende jobb og Furuberg gikk rundt på campus med kamera for å finne detaljer.

- Det er mange bygg og detaljer og det er så mye flott som kan gjengis. Jeg håper at nye studenter får glede av tolkningen min, avslutter hun.

Om Undis Furuberg:

Furuberg går landskapsarkitekt og begynner på fjerde studieår denne høsten. Landskapsarkitektur er et studievalg hun er fornøyd med.  Hun trives godt ved NMBU, og setter særlig pris på den store mengden med ulike planter og vekster på Campus.

- Det er fint å kunne studere i omgivelser hvor jeg som landskapsarkitektstudent kan dra nytte av parken for å lære hvordan det fungerer.

Student spesiallaget velkomsthilsen til nye studenter ved NMBU.
Student spesiallaget velkomsthilsen til nye studenter ved NMBU. Foto: Undis Furuberg

Om kunstrykket:

Furuberg har valgt ut fem ulike elementer fra den historiske delen av campus til den helt moderne. I tillegg til bygningene er det lagt til små kjennetegn som alperips, bjørk og eikenøtter.