Tuva Todnem Lund – ny leder av Studenttinget

Av Mette Risbråthe

Tuva Todnem Lund er ny leder av Studentsamfunnet.
Tuva Todnem Lund er ny leder av Studentsamfunnet. Foto: Privat

Todnem Lund er valgt til leder av Studenttingets arbeidsutvalg ved NMBU det kommende året.

Hun går fjerde året lektorstudier i realfag, og kommer fra Horten. Med seg i arbeidsutvalget får hun Magnus Dybdahl og Tilde Birgitte Dalberg. Dette blir det første arbeidsutvalget med ny struktur som Studenttinget har vedtatt, der det er tre tillitsvalgte på fulltid.

— Jeg gleder meg veldig til å jobbe for studentene. Det er veldig gøy å få denne tilliten, sier Tuva Todnem Lund i en pressemelding fra Studenttinget.

Valget ble gjort digitalt, og oppslutningen ble på 24,8 prosent.

Todnem Lund er opprinnelig fra Horten, men flyttet til Ås for nesten fire år siden for å starte sin lektorutdanning. Hun ble tidlig aktiv i studentmiljøet og på Studentsamfunnet. Hun er også politisk engasjert og er varamedlem til kommunestyret for SV.

Vil jobbe for lavere terskel for å delta

Tuva Todnem Lund sier til Ås avis at en av hennes viktigste saker er å involvere studenter i studentdemokratiet.

– Det skjer mye nå og vi vet ikke hvordan studiesituasjonen blir til høsten. Vi skal sikre at studentene blir hørt og jobbe videre for et aktivt studentdemokrati.

– Vi må ha et studentdemokrati som alle føler de kan delta i. Samarbeidet med studentsamfunnet bør utvides. Det må bli en lavere terskel for å delta, for eksempel skal en ikke trenge å lese en stor blekke med sakspapiret for å diskutere studentpolitikk, sier Tuva Todnem Lund.

Bærekraft er en annen sak Tuva er opptatt av.

– Det holder ikke å si vi er det grønne universitetet. Vi må sørge for en grønn tråd gjennom alt vi gjør. Det er og blir en hjertesak for meg, sier hun.

Her er resultatet av valget:

Studenttingets Arbeidsutvalg:
Leder: Tuva Todnem Lund