Norske økonomer lager kunnskapsdugnad om korona

Viruskrisen har rammet norsk og internasjonal økonomi med enorm og overraskende kraft. Dette har mobilisert økonomer ved en rekke læresteder i landet.

Dugnadsånden lever i beste velgående for tiden. Vi ser tverrpolitisk samarbeid, mobilisering i helsevesenet og vi treffer hjelpsomme naboer.
Akademisk samarbeid på tvers av institusjonene ser også ut til å blomstre.

I et opprop signert en rekke økonomer fra universiteter og høyskoler i landet heter det:

«Vi står midt i en krise. Sjelden har det vært nødvendig med større og mer inngripende økonomiske tiltak. Sjelden har uavhengige råd fra økonomer vært mer verdifulle enn akkurat nå.
Vår jobb som økonomer er å gi relevant analyse til folk og beslutningstakere. Vi bør starte nå.
Dette er et initiativ for å samle uavhengige analyser av koronakrisen, sett fra økonomiske ståsted.»

Annette Alstadsæter, som til daglig leder Skatteforsk ved Handelshøyskolen på NMBU, er blant dem som har signert oppropet og startet det de kaller «en plattform for koordinering, diskusjon og formidling av uavhengige analyser av Koronakrisen».

Alstadsæter fremhever betydningen av ny kunnskap og innsikt, slik at politikk og beslutninger er faktabasert.

- Den akademiske friheten er nå ekstra viktig. Akademikere som ikke er bundet av institusjonelle restriksjoner kan og må komme med alternative perspektiver på embedsverkets og politikeres beslutninger og innspill. På denne måten kan de bidra til en åpen og faktabasert diskusjon for å finne den beste veien videre og ut av krisen, sier forskeren.

Plattformen formidler innhold som kronikker og økonomiske analyser. Den har også åpnet diskusjonsfora og skal holde webinarer.

Her finner du nettsiden Koronavirus og norsk økonomi.
Alstadsæter oppfordrer til slutt ressurspersoner å sende deres bidrag til oslomacrogroup@gmail.com.