Vi er verdens 13. beste landbruks­universitet

Av Mette Risbråthe

Urbygningen NMBU
Foto: NMBU

For fjerde år på rad klatrer vi på QS universitetsranking. I fjor var vi det 15. beste i verden. I år har vi klatret ytterligere to steg.

– ­Vi klatrer stødig oppover rankingen. Takk til alle dere som står på hver eneste dag. Dette er veldig bra prestert!, skriver rektor Sjur Baardsen på twitter.

QS rangerer etter flere parametere, inkludert vitenskapelig publisering og antall siteringer per artikkel.

Det er virkelig grunn til å være stolte av denne plasseringen! Totalt har NMBU klatret kraftig på lista de siste seks årene. Fra å ha ligget mellom nummer 51 og 100 i 2013, er universitetet nå inne blant topp 20 på totalrangeringen.

NMBU har sterke miljøer innen skogfag, plantefag, veterinærmedisin og husdyrvitenskap. Vi har mye tung forskning og mange store prosjekter innen disse områdene, og forskerne har et stort internasjonalt nettverk. Det er nok forklaringen på vår gode posisjon.

Her er de topp 15 landbruksuniversitetene i verden

1. Wageningen University & Research (Nederland)
  2. University of California, Davis (USA)
  3. Swedish University of Agricultural Sciences (Sverige)
  4. AgroParisTech (Frankrike)
  5. Cornell University (USA)
  6. University of California, Berkley (USA)
  7. ETH Zürich (Sveits)
  8. University of Wisconsin-Madison (USA)
  9. University of Reading (Storbritannia)
  10. China Agricultural University (Kina)
  11. Michigan State University (USA)
  12. Ghent University (Belgia)
  13. Norwegian University of Life Sciences (Norge)
  14. University of British Columbia (Canada)
  15. The University of Tokyo (Japan)

Om rangeringen

QS World University Rankings er en årlig rangering av verdens universiteter som publiseres av Quacquarelli Symonds (QS). Den er tidligere kjent som Times Higher Education-QS World University Rankings. Det er den eneste internasjonale rangeringen som har fått godkjenning av International Ranking Expert Group (IREG).  QS-rangeringen ansees som en av verdens tre mest brukte universitetsrangeringer.