Siri Fjellheim blir prorektor for forskning

Av Mette Risbråthe

Foto: Håkon Sparre, NMBU

– Jeg er utrolig stolt over å få være med på å lede NMBU i en spennende tid der våre fagområder er brennaktuelle, sier Siri Fjellheim.

– Jeg har alltid vært opptatt av å bygge god forskningskultur og tror jeg skal få nytte av tidligere erfaringer i jobben som prorektor. Jeg er opptatt av både god undervisning og forskning og jeg håper jeg kan bidra til å utvikle en sterkere kobling mellom forskning og undervisning. Etter å ha jobbet på NMBU i 20 år har jeg fått et stort hjerte for universitetet vårt og jeg gleder meg til å ta fatt på jobben som prorektor til sommeren, fortsetter hun.

Øystein Johnsen, som innehar denne posisjonen i dag, går av med pensjon til sommeren. Siri Fjellheim overtar som prorektor første juli.

Fjellheim brenner for å skape engasjement i undervisningen. Det innebærer at hun utvikler undervisningsformer der det legges opp til diskusjoner og felles oppgaveløsninger i timene fremfor tradisjonell tavleundervisning. Studentene har vist at de setter pris på denne undervisningsmetoden ved å gi henne pris for beste underviser. Rett før jul fikk hun midler fra Olav Thon-stiftelsen til videreutvikling av undervisningsformer.

– Jeg har hele tiden hatt et ønske om å inspirere både masterstudenter og doktorgradsstudenter til å satse på en karriere innen akademia, og har spesielt oppfordrer dem til å stå på egne ben og å bygge egne nettverk, sier Fjellheim.

Siri Fjellheim er utdannet fra NMBU. Hun er professor i plantebiologi. Etter utdanning ble hun tilbudt fast jobb ved NMBU i 2011. Hun har blant annet tatt et sabbatsår ved University of Vermont i USA, og et opphold ved Institute of Grasslands and Environmental Research i Wales. I 2017 ble Fjellheim forfremmet til professor.

– Siri Fjellheim er en professor som har utmerket seg på mange måter. Hun er i front med å utvikle nye undervisningsformer, og har vunnet studentenes pris for beste forleser for innsatsen. Siri Fjellheim brenner for forskningsbasert utdanning, og er en utmerket forskningsformidler. Vi har mye å se frem til med energiske og kvalitetsbevisste Siri med på laget, sier rektor Sjur Baardsen.

To ganger har Fjellheim mottatt FRIPRO-midler fra Norges forskningsråd. Første gang i 2013, og igjen i 2019. Hun har også deltatt i et eget program for unge talenter ved NMBU. Fjellheim leder en forskningsgruppe som for tiden består av tre doktorgradsstudenter og tre masterstudenter. De kan nå se på at forskningslederen tar et nytt steg på karrierestigen.

Konstituering av Fjellheim som ny prorektor ble vedtatt i universitetsstyret 30. januar.