Støtte til NMBU-forskere fra Thon-stiftelsen

Av Mette Risbråthe

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Siri Fjellheim, Tone Birkemoe og Anne Sverdrup-Thygeson har fått støtte fra Olav Thon-stiftelsen til et prosjekt om bevaring av spesialiserte arter. I tillegg mottar Fjellheim støtte for hennes gode undervisningsform.

For sjette år på rad deler Olav Thon Stiftelsen ut priser til forskning og undervisning internasjonalt og nasjonalt, samt finansiell støtte til nordisk forskning i medisin og nasjonal studentaktiv forskning 2020. I år deler stiftelsen ut 33 millioner kroner.

Prosjektet «Hvordan bevare spesialiserte arter i en verden i endring?»

Klimaendringer og tap av artsmangfold er to av de største utfordringene i vår tid. For å finne gode og bærekraftige løsninger trenger vi dyktige politikere, internasjonale avtaler, økt kunnskap og ny teknologi. Forskning er en av de viktig bærebjelkene i dette arbeidet, og universiteter må, gjennom utdannelsen av morgendagens problemløsere ha et tydelig fokus på dette. Det ønskes i dette prosjektet å teste ut forskningsopplæring allerede på bachelornivå ved å inkludere studentene i et tverrfaglig økologisk/genetisk prosjekt av betydning for fremtidig artsbevaring.

Professor Tone Birkemoe og professor Anne Sverdrup-Thygeson fra Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning og professor Siri Fjellheim, Fakultet for biovitenskap er ansvarlige for prosjektet.

Prosjektet støttes med i alt NOK 820 000 over tre år.

Støtte til innovativ undervisning

Professor Siri Fjellheim har i flere år vært en aktiv pådriver for å utvikle undervisningsformer som er tilpasset det pensum som skal undervises. Spesielt har hun vært aktiv i å utvikle ulike former for flipped classroom-undervisning (eller omvendt undervisning, som det også kalles) med bruk av små videoforelesninger sammen med studentaktiv undervisning i den strukturerte undervisningstiden for både små og store studentgrupper.

Fjellheim mottar 500.000,- til fremragende undervisning.

Trioen er bare noen av de som er tildelt støtte fra stiftelsen. Full oversikt over hvem som har mottatt støtte i 2020 finner du her.