NMBU får førerhundskole som nabo

Av Kristine Welde Tranås

Førerhund
FørerhundFoto: Shutterstock

Nylig ble det klart at Blindeforbundets nye førerhundskole skal ligge på Norderås. Blindeforbundet har ønsket å legge førerhundskolen til Ås nettopp på grunn av nærheten til NMBU og Veterinærhøgskolen.

- Vi har flere samarbeidsaktiviteter med Veterinærhøgskolen, så når de flytter på seg, er det naturlig at vi blir med, sier leder for prosjektgruppa for førerhundskolen og markedssjef i Blindeforbundet, Knut Fr. Blütecher.

Den nye førerhundskolen skal bygges på ei tomt på rundt ni mål, og bygget blir på  rundt 1200 m2. Kommunestyet i Ås vedtok nylig reguleringsplanen for utbyggingen.

- Anlegget er såpass stort at vi vil ha mulighet til å øke antallet hunder i forhold til det vi har i dag. Det vil bli plass til 40 hunder som skal trenes til å førerhunder og 10 som skal bli servicehunder forteller Blütecher.

Kunnskapsutveksling og samarbeid
De siste årene har det vært ulike samarbeid mellom NMBU Veterinærhøgskolen Smådyrklinikken og førerhundskolen. Smådyrklinikken tar blant annet røntgenbilder for hofteledds- og albueleddsdysplasi hos førerhundene. Blütecher håper at man etter hvert også kan få til andre samarbeid mellom institusjonene.

- Jeg håper vi kan dra nytte av hverandre og få til kunnskapsutveksling og samarbeidsprosjekter på flere nivåer, også med veterinærstudentene, sier han.

Markedssjef i Blindeforbundet, Knut Fr. Blütecher, ser fram til å videreutvikle samarbeidet med Veterinærhøgskolen. Foto: Blindeforbundet

Flytter våren 2021
Det første spadetaket skal tas allerede i løpet våren 2020, og våren 2021 skal den nye førerhundskolen stå klar på Norderås.

Instituttleder ved Institutt for sports- og familiedyrmedisin ved Veterinærhøgskolen, Henning Andreas Haga, og avdelingsleder ved Smådyrklinikken, Kristin Prestrud, ser fram til å få førerhundskolen som nabo.

- Vi er veldig glad for at førerhundskolen etablerer seg på Ås og med det styrker tyngdepunktet for hund på Ås, sier Haga.

- Vi ser fram til å fortsette og videreutvikle et samarbeid til beste for begge parter, sier Prestrud.