Hundediaré-bakterie oppdaget for 13 år siden

Av Kristine Welde Tranås

Hund, bakterie
Hund, bakterieFoto: Hanne Pernille Andersen

I 2006 skrev to studenter ved Veterinærhøgskolen en bacheloroppgave om Providencia alcalifaciens, bakterien som nå er funnet i de obduserte hundene. Kanskje kan arbeidet den gang hjelpe oss nærmere et svar på hva som er årsaken til sykdommen.

I 2005 ble det oppdaget seks tilfeller der norske hunder var syke med blodig diaré og oppkast og hvor man fant bakterien Providencia alcalifaciens. De fleste hundene ble friske, men noen døde, og man fant ikke smittekilden. De daværende studentene Aud Kari Fauske og Marit Næve Hirsch syntes denne sjeldne bakterien var så spennende at de skrev sin bachelor oppgave om den. I oppgaven konkluderer de med at Providencia alcalifaciens kan være årsaken til hundediareen.

Samme situasjon som nå
Året etter ble det oppdaget seks nye tilfeller, og Aud Kari Fauske, som i dag er ansatt ved NMBU Veterinærhøgskolen, har siden da fulgt med og ventet på at Providencia-bakterien skulle dukke opp igjen, og nå, 13 år senere er den funnet i de obduserte hundene og hos flere av de syke.

– Oppgaven min er først og fremst et bevis på at vi har hatt samme situasjon tidligere. Bakterien var primærårsak i de to utbruddene vi så da. Det støtter så klart opp om at det kan være en viktig årsak i det utbruddet vi ser nå, sier Aud kari Fauske til VG.

Overingeniør Aud Kari Fauske var en av to som skrev bacheloroppgave om Providencia alcalifaciens i 2006. Foto: Privat

Oppsått på høsten
Fauske forklarer at både utbruddene i 2005 og 2006 og det store utbruddet vi ser i dag, alle har oppstått på høsten.

Providencia alcalifaciens kan finnes naturlig i jord og vann, så det våte klimaet om høsten kan være en årsak. Men hva det egentlig skyldes, vet vi ikke ennå, sier Fauske til VG.

Har utviklet antistoffer
Insituttleder og førsteamanuensis Trine L’Abée-Lund var veileder på oppgaven den gang og bidro i 2007 til å utvikle antistoffer mot bakterien som et verktøy i videre forskning.

– Disse har ligget i fryseboksen mens vi har ventet på flere syke hunder. Dette antistoffet gjør det nå mulig for oss og Veterinærinstituttet å studere sykdommen mer i detalj, sier L’Abée-Lund til Aftenposten.

– Antistoffene kan brukes til å sjekke om Providencia har invadert slimhinnen i tarmene hos de døde hundene. Hvis det er tilfelle, er vi nærmere et svar på om det er denne bakterien som er årsaken til sykdommen, sier L’Abée-Lund.

– Sensor på oppgaven var Bjarne Bergsjø ved Veterinærinstituttet, og han hadde den fremdeles i hyllen. Vi har samarbeidet tett med ham og de andre forskerne på Veterinærinstituttet siden de påviste Providencia i forrige uke, sier Trine L’Abée-Lund til Aftenposten.

Media skriver om oppgaven
Aftenposten skrev onsdag 11. september 2019 saken En 13 år gammel studentoppgave kan bidra til å løse hunde-mysteriet som handler om bacheloroppgaven. Hele artikkelen er kun tilgjengelig for abonnenter.

VG skrev torsdag 13. september saken Skrev oppgave om hundesykdom-bakterien: – Alle utbruddene har skjedd om høsten, som er et intervju med Aud Kari Fauske.