Fossilfri velstand

Av Eivind Norum

Sigrid Jystad er landskapsarkitektstudent, men brenner for energi og gode løsninger. Nå er hun sjef for Energiseminaret 2019 på NMBU. Foto: Eivind Norum

Kan vi ha høy velstand uten fossile energiformer? Spørsmålet er så spennende og komplekst at studentene ved NMBU arrangerer et helt eget Energiseminar for å finne gode svar.

Det sprudler energisk av programmet som studentene har satt opp. Det blir foredrag og samtaler om flytende solenergi, klimavennlig energiforsyning, bærekraftig velstand, lavutslipp, vindkraft, elbil, klimavennlig liv og transport for å nevne noe.

I innspurten

De siste seminarbrikkene er i ferd med å falle på plass og studentene ved NMBU er i disse dager travelt opptatt med å sluttføre rammene og innholdet for Energiseminaret 2019. Helt i front står det en svært så energiengasjert Lanskapsarkitektstudent.

- Høy velstand krever høyt energiforbruk. Hvordan skal vi få sikker tilgang på energi uten å bruke fossile kilder? Vi er opptatte av klima, energi og fremtidig utvikling. I år handler det om fossilfri velstand, sier Energiseminarets leder Sigrid Jystad.

Åpent for alle

Energiseminaret 2019 arrangeres 1. og 2. mars. På plass er en rekke kjente personer. Målet er at de sammen skal lære om og diskutere mulighetene som ligger i bærekraftige og fornybare energiformer.

- Vi har fått med oss CICERO-direktør Kristin Halvorsen, TED-speaker Per Espen Stoknes og teknologisjefen i Ocean Sun, Børge Bjørneklett, samt en rekke andre spennende personer, sier Jystad.

Seminaret er åpent for alle og i år kommer det studenter fra flere andre universitet og høyskoler, samt folkehøyskoler, forteller Jystad.

- Vi inviterer alle som er interessert i de spennende mulighetene som ligger i fornybare energi. Vi er en møteplass for alle som er interessert. Ikke bare de som studerer fornybar energi, understreker hun.

Har stor relevans

At energiseminaret har fossilfri velstand som hovedtema i år er ikke tilfeldig

- Temaet har stort samfunnsfokus og alle må gjøre sitt. Vi må sette oss inn i det som skjer, og bidra der vi kan. Jeg har tro på at vi vil lære veldig mye på disse to dagene. Det handler om vår fremtid, sier Jystad.

Hun legger til at det bare er å melde seg på og at påmelding og biletter fås via nettsidene til Energiseminaret.

Energiseminaret 2019

Er et to-dagers seminar som tar for seg teknologiske, samfunnsmessige, økonomiske, innovative og politiske aspekter innen energi, med vekt på fornybar energi. Seminaret arrangeres årlig av studenter ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), og har som mål å være et samlingssted for alle som har en interesse for energi, klima og utvikling. Seminaret arrangeres 1. og 2. mars 2019. Tema i 2019 er ‘Fossilfri velstand’.