Knallgod formidlingsinnsats

Av Eivind Norum

Farlig stein og fisk som flasher buken engasjerte både publikum og dommere under regionfinalen i Forsker Grand Prix.

I denne finalen hadde NMBU med to flinke forskningsformidlere og begge leverte en bunnsolid formidlingsinnsats da de deltok i regionfinalen i Forsker Grand Prix tidligere denne uken.

Frøydis Meen Wærsted var først ut på scenen av NMBUs to deltagere.
Frøydis Meen Wærsted var først ut på scenen av NMBUs to deltagere. Foto: Yngve Vogt, UiO

Frøydis Meen Wærsted var først ut på scenen av NMBUs to deltagere. Og hun fikk både dommere og publikum med seg da hun på en lettfattelig måte forklarte hvorfor uttak av steinmasser i områder med alunskifter er så problematisk.

-Alunskifer er et kjent problem byggenæring og myndigheter er opptatt av, og jeg håper at min forskning kan bidra til bedre forståelse av problemet, sier hun.

Alunskifer inneholder blant annet en rekke ulike giftstoffer som når forutsetningene er til stede kan være et miljøproblem.

Husker dere filmene Aliens? Spurte Siri Helene Helland-Riise fra scenen under Forsker Grand Prix. Hun dro en parallell til parasittene hun forsker på og det som skjer i filmene. Foto: Yngve Vogt, UiO

Parasitter som tar bolig i hjernen gir særdeles merkelig oppførsel hos en fiskeart som Siri Helene Helland-Riise forsker på.

- Parasitten jeg jobber med, Euhaplorchis californiensis, er avhengig av å komme seg inn i fugletarmer for å kunne reprodusere seg.

Parasitten lever langs kysten av California og er plagsom for fiskearten California killifisk.

- Parasitten får fiskene til å endre oppførsel slik at fuglene kan spise dem, forklarer Helland-Riise.

Fra scenekanten forklarte hun hvordan hun hadde laget en egen fiskestamme og utsatt denne for parasittene. Alt for å skjønne endringene i fiskens oppførsel.

UiO deltagere til nasjonal finale

I regionfinalen var det to fra UiO som gikk videre til den nasjonale finalen i Tromsø. Regionfinalen i Oslo kommer senere som eget fjernsynsprogram på NRK Kunnskapskanalen.

Skyer, underkjølt regn og behov for bedre værvarsel ga full pott for Bjørg Jenny Engdahl ved UiO. Hun vant den regionale Forsker Grand Prix finalen. Frida Felicia Vennreød-Diesen kom på andre plass med sin prestasjon rundt barn, sukker og overvekt. Begge deltar nå i den nasjonale finalen i Tromsø. Foto: Yngve Vogt, UiO