Ti råd om dyr og fyrverkeri

Av Dyresykehuset – smådyr

Hund og fyrverkeri.
Hund og fyrverkeri.Foto: Shutterstock

Har du en hund, katt eller et annet kjæledyr som er redd for fyrverkeri? Det aller beste er å forebygge uro og fobier gjennom trening. Her får du 10 råd om hvordan ta godt vare på kjæledyr rundt nyttår.

– Nyttårsaften kommer ofte som julekvelden på kjerringa for de som har dyr som er urolige eller engstelige for fyrverkeri og andre høye lyder, sier Malin Kompen, akuttveterinær ved Dyresykehuset – smådyr.

Start med lydtrening tidlig

– Når du får en valp anbefaler vi at du begynner tidlig med lydtrening. Du får kjøpt treningsprogram med lyder, som CDen "Sounds Scary". Men det finnes også lydfiler og videoer man kan laste ned. Start med lav lydstyrke og øk intensitet og lyd gradvis som en del av sosialiserings- og opptreningsprosessen du allikevel må gjøre. Det krever at du legger inn dette som gradvis, gjentatt trening over tid. Det holder ikke å gjøre det én gang, sier Kompen.

Har du en hund eller katt som allerede har utviklet angst eller fobi for lyder kan du ta kontakt med en atferdsterapeut for å få hjelp til et treningsprogram som ved hjelp av gradvis tilvenning (såkalt desensitisering) og å få dyret til å føle det motsatte (såkalt motbetinging) hjelper dyret å takle nyttårsaften.

– Det kan være veldig tidkrevende. Det beste er derfor å starte tidlig med lydtrening. Det er mye vanskeligere å avlære atferd enn å forebygge, forklarer hun. Hun påpeker at man allerede nå er sent ute hvis man trenger angstdempende medisiner og må kontakte veterinær.

Hunder og lydsensitivitet

Lydfølsomhet, eller sensitivitet for lyder som det også kalles, er et av de vanligste atferdsproblemene hos hunder.

En studie utført på norske hunder i 2014 viste at nesten 23 prosent av hundeeiere rapporterte lydfobi hos sine hund. Fyrverkeri ble angitt som den vanligste lydfobien. I lignende studier fra utlandet er det samme tallet oppe i 50 prosent. Flere studier viser at hundeeiere ikke søker profesjonell hjelp for hunder med lydfobi, noe som kan føre til at hundens frykt og negative opplevelser øker for hver gang hunden opplever fyrverkeri.

– Vi må også huske at lydsensitivitet kan være et problem for mange forskjellige typer dyr som fugler, gnagere og kaniner, påpeker Kompen.

10 råd om kjæledyr og fyrverkeri

1. Start med lydtrening tidlig. Sats på å forebygge fobi og frykt fremfor å måte avlære det.
  2. Lag en «hule», kosekrok eller ta med dyret til et så lydtett rom som mulig, som bad eller kjeller. Begynn å lage en trygg kosekrok til hunden allerede nå. Det er viktig at også katten eller kaninen har et skjermet skjulested hvor de kan være trygge. Et sted som er nærmest lydtett kan også være fint for fugler – f.eks. kan man sette fugleburet på badet med et teppe over buret.
  3. Beroligende feromoner. Er kjæledyret ditt bare urolig, og viser mild engstelse kan det være nok å bruke feromoner. Det er beroligende duftstoff som produseres naturlig av kjertlene i midtlinjen på en diende tispe eller fra kattes kinnkjertler. Feromoner finnes som diffusere, spray eller halsbånd. For nyttårsaften er diffuser det beste alternativet. Den må plugges inn noen uker i forveien. Du får kjøpt slike preparater reseptfritt på apotek, hos dyreklinikker og i dyrebutikker.
  4. Kontakt veterinær tidlig hvis du trenger medisiner. Hvis dyret er så engstelig at den behøver mer hjelp enn atferdstrening og feromoner, bør man vurdere medisiner i samråd med veterinær. Det er spesielt viktig å være tidlig ute hvis hunden eller katten din synes nyttårsaften er så fryktelig at den må ha angstdempende medisiner. Grunnen er at du helst bør ha testet det i god tid før nyttårsaften, da noen dyr kan få uønskede bivirkninger. Du bør absolutt oppsøke veterinæren også når det gjelder katter. Spesielt bør du ta kontakt hvis katten blir så urolig at den tisser og bæsjer på seg.
  5. Aldri reis fra et urolig kjæledyr. Dyret bør ikke være alene. Forskning viser at blikkontakt med eier, der forholdet eier-dyr er godt fra før, øker oxytocinnivået hos hunden. Oxytocin er et «velvære»-hormon som skapes når du får nærhet og berøring. Det viser at du aldri må forlate et urolig kjæledyr på nyttårsaften. Du må være til stede, være rolig og vise dyret trygghet. Du hjelper dyret ved å bare være der.
  6. Hold dyret inne. Har du en utekatt bør den tas inn tidlig. Både hunder, katter og kaniner bør ikke gå løs utendørs nyttårsaften. Det er mange kjæledyr som kan stikke av i panikk.
  7.  Reis bort med kjæledyret. Du kan reise bort med dyret til et sted du vet er rolig. Flere tar med seg hunden til parkeringshus med etasjer godt under bakkenivå eller reiser til en avsidesliggende hytte hvis muligheten byr seg.
  8.  Ernæringsmessig hjelp. Du kan også gi hunden eller katten tryptofanrike måltid bestående av pasta/ris og kalkunkjøtt dersom dyret tåler dette, eller et spesialfôr som man må starte med ca. fire uker før nyttårsaften. Gi gjerne dyret måltidet litt sent på dagen. Metthet kan gi en følelse av ro.
  9.  Prøv å steng lyden ute. Hvis dyret er vant med og blir mer rolig av TV, radio eller musikk, så la dette stå på for å maskere støyen fra fyrverkeriet. Det finnes også hørselsvern for hund. Om du ikke om du får tak i det i Norge, har de det i USA. Søk for eksempel etter Mutt Muffs.
  10.  Aktiviser dyret tidligere på dagen. Luft hunden så tidlig som mulig på dagen, og gå gjerne en lang tur som sliter den litt ut, med innlagt mental trening som søk eller lydighet. Aktiviser også dyret med lek innendørs.
Hund gjemmer seg under et bord på grunn av smellene utenfor.
Hund gjemmer seg under et bord på grunn av smellene utenfor. Foto: Patrick H/ Shutterstock